
تفاوت سایت با شبکه های اجتماعی در چیست
گوگل در آخرین سخنرانی خود در سال 2017 اعلام کرده بود که امروزه ، کاربران بیشتری در شبکه های اجتماعی جستجو می کنند تا در موتورهای جستجو . این نکته باعث شده است که برخی کاربران بجای طراحی سایت اقدام به ایجاد شبکه های اجتماعی برای فروش کالا و خدمات خود نمایند.شبکه های اجتماعی روز به روز پیشرفت می کنند و امروزه به مکانی برای عرضه انواع کالا و خدمات تبدیل شده اند.
ویژگی های شبکه های اجتماعی در بازاریابی
شبکه های اجتماعی کاملا رایگان بوده و در روز توسط میلیون ها کاربر بازدید می شوند. این شبکه ها گسترش زیادی دارند و از بین شبکه های اجتماعی موجود میتوان به کلوب ، فیس بوک ، گوگل پلاس اشاره کرد.
برای بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما باید یک شبکه اجتماعی و یا چند شبکه اجتماعی را انتخاب و در آنها شروع به تبلیغ کنید . این تبلیغات معمولا در صفحه شما انجام میشود. گاهی فروشندگان کالا و یا عرضه کنندگان خدمات بجای صرف هزینه و زمان برای ایجاد و تبلیغ در شبکه های اجتماعی صفحات پر بازدید را یافته و با پرداخت هزینه به مالکان آنها تبلیغات خود را در این شبکه ها قرار میدهند.
راهکارهای تبلیغات در شبکه های اجتماعی
دو راهکار اصلی برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی وجود دارد :
راهکار اول: تبلیغ صرف در شبکه های اجتماعی است. در این راهکار شما مطالب صرفا تبلیغاتی را در شبکه های اجتماعی قرار میدهید . موفق ترین اصناف در این زمنیه عرضه کنندگان پوشاک و وسایل منزل مانند مبلمان هستند.
راهکار دوم : قرار دادن تبلیغات به همراه مطالب غیر تبلیغاتی که با کالا و خدمات شما مرتبط است . موفقترین بازاریابی ها در این زمینه فروش کتاب، موسیقی ، فیلم و مانند آن است.
ضعف های شبکه های اجتماعی:
در شبکه های اجتماعی شما کالاها و خدمات خود را بر اساس تاریخ بازگذاری آنها خواهید دید و تقریبا امکان مدیریت نحوه نمایش تبلیغات وجود ندارد. بنابراین اگر بخواهید کالای خود را به کاربران عرضه کنید، باید مدام این کالا ها را بصورت تکراری در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.
راهکار های تبلیغاتی وب سایت ها:
وب سایت ها با توجه به اینکه امکان مدیریت کاملا منظمی را دارند به کاربران امکان میدهند کالاها را بر حسب دسته بندی های متنوع در سایت خود قرار دهند . وب سایت ها میتوانند از شبکه های اجتماعی بعنوان ابزار تبلیغاتی خود استفاده کنند . در واقع میتوان وب سایت را یک فروشگاه آنلاین واقعی در نظر گرفت که میتواند از شبکه های اجتماعی برای معرفی خود و یا محصولاتش استفاده کند.
وب سایتها امکان فروش مستقیم محصولات را دارند ، با فروش مستقیم شما میتوانید رضایت مندی بیشتری از شبکه های اجتماعی بدست بیاورید.
بین شبکه اجتماعی و وب سایت کدام را انتخاب کنیم:
انتخاب بین این دو غلط است . شبکه اجتماعی بنر تبلیغاتی شما در شهر است و وب سایت فروشگاه مجازی شماست . برای فروش بیشتر به هر دوی آنها نیاز دارید .
آیا شبکه های اجتماعی جای سایت های که صرفا کالا را معرفی می کنند میگیرند:
اگر کاربرانی را که در گوگل برای کالا و محصولات جستجو می کنند، نادیده بگیریم جواب این سوال بله است . ولی اگر گوگل و سایر موتور های جستجو را یکی از عوامل موثر در دیده شدن کالا و خدمات خود بدانیم باید بگوییم سایت ها در این زمینه از شبکه های اجتماعی موثرتر عمل می کنند.
وب سایت یا شبکههای اجتماعی:
به عنوان یک صاحب کسب و کار، کدام یک از موارد ذیل را ترجیح میدهید؟
1-کسب و کار خود را در فروشگاه شخص دیگری شروع کنید؟
2-فضای اختصاصی خود را برای شروع کسب و کار خود داشته باشید؟
با انتخاب گزینه اول، شما همیشه تحت تاثیر تصمیمات مالک فروشگاه هستید. به طور مثال اگر صاحب فروشگاه تصمیم بگیرد که شما دیگر در آن مکان فعالیتی نداشته باشید، کسب و کار شما موقتاً تعطیل خواهد شد تا فضای جدیدی برای کسب درآمد و راه اندازی کسب و کار خود پیدا کنید. اگر ایشان تصمیم بگیرد که یک روز صبح فروشگاه خود را باز نکند مشتریان به شما دسترسی نخواهند داشت و درآمد شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
در صورتی که گزینه دوم را انتخاب کنید، اگر شما فضای اختصاصی خود را برای فروشگاه داشته باشید قطعاً کنترل بیشتری نسبت به وضعیت کسب و کار خود خواهید داشت. در این صورت تغییرات یا تعطیلی فروشگاههای دیگر روی کسب و کار شما تاثیری نخواهد داشت.
یکی دیگر از تفاوتها که اهمیت آن هم کم نیست، شیوهی متعهد شدن افراد است.
در میان فضاهای اجتماعی امروز، جایی را پیدا نمیکنیم که به صورت مطلق، گروه اجتماعی باشد یا به صورت مطلق، شبکه اجتماعی باشد. بلکه همهی فضاها در طیفی بین این دو قرار دارند.
ممکن است الان یک اکانت در فیس بوک یا اینستاگرام ببینید که به نوعی، فضای خود را به گروه اجتماعی نزدیک کرده. ممکن است جای دیگری در یک گروه اجتماعی، احساس کنید که فضا و فرهنگ و مدل ذهنی یک شبکه اجتماعی، حاکم و غالب است.
اما به خاطر داشته باشیم که همچنانکه می گویند رسانه خود را به پیام تحمیل میکند، بستر هم خود را به رابطه تحمیل میکند و نمیتوان به طور کلی از بستر فاصله گرفت.
مهمترین بخش از موفقیت در تجارت اینترنتی شما داشتن هدف مناسب با موقعیت شما می باشد و طراحی سایت، سئو و شبکه های اجتماعی در وهله بعدی قرار می گیرند. پس قبل از شروع به کسب و کار اینترنتی خود حتما با صاحب نظرین این رشته مشاوره نمایید
شبکه های اجتماعی چگونه بر سئو سایت تاثیر میگذارند؟
اگرچه امروزه، هیچ شکی در تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت وجود ندارد، اما در شدت و میزان تاثیر سیگنالهای شبکه های اجتماعی در رتبهبندی وبسایتها، همچنان ابهاماتی مطرح است.
مطالعات متعددی درباره وابستگی سیگنالهای شبکههای اجتماعی و رتبهبندی سایتها انجام شده که فارغ از تفاوتهایی که در نتایج آنها وجود دارد، روشن است که اهمیت این سیگنالها در طول زمان افزایش یافته است.
تأثیرات مستقیم ناشی از عوامل زیر است:
1-تعداد افرادی که برند شما را در فیسبوک لایک میکنند
2-تعداد اشتراکگذاری در فیسبوک
3-تعداد فالوئرهای توئیتر
4-تعداد توئیت هایی که نام تجاری شما را منشن کرده یا لینک وبسایت شما را در آن قرار میدهند.
تأثیرات غیرمستقیم نیز از عوامل زیر حاصل میشود:
1-افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری شما
2-افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت بیشتر مشتریان یا کاربران
3-کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت و بازدید دوباره از وبسایت شما
منبع: طراحی سایت ارزان