گوگل همیشه دنبال راهی بوده تا کاربران احساس آرامش بیشتری کنند و با یک سرچ ساده به راحتی به هدف مورد نظر خود برسند. از این رو در طی سالها، الگوریتمهای مختلفی را روی کار آورد که هر کدام ویژگیهای مختص به خود را دارند. الگوریتمهایی مثل پنگوئن، مرغ مگسخوار، کافئین، پاندا، کبوتر و غیره. شاید حتی نام این الگوریتمها هم به گوشتان نخورده باشد. در این مطلب قصد داریم تا شما را به طور کامل با الگوریتمهای گوگل و وظایف هر کدام از آنها آشنا کنیم.
با ما همراه باشید تا با الگوریتمهای گوگل و تاثیر آنها بر روی سئو سایت بیشتر آشنا شوید.
الگوریتمهای گوگل
الگوریتم رنک برین
قبل از روی کار آمدن الگوریتم رنک برین افرادی که قصد داشتند سایت خود را در موتورهای جستجو بالا بیاورند، سعی میکردند تا با تکرار کلمه کلیدی به گوگل بفهمانند که به اندازه کافی از کلمه کلیدی استفاده کردهاند و محتوای آنها بر اساس موضوع کلمه مربوطه نوشته شده است. اما این قضیه تنها سبب منتشر شدن تعداد بسیار زیادی محتوای بی کیفیت و کم ارزش میشد که اطلاعات مفیدی در اختیار کاربر قرار نمیداد. برای حل این مشکل گوگل الگوریتم جدیدی روی کار آورد، که نام آن رنک برین بود. با الگوریتم رنک برین مفهوم کلمات و محتواها مهم شد و باعث شد تا محتوانویسان به نوشتن محتواهای با کیفیت و پر مفهوم روی بیاورند.
الگوریتم BERT
این الگوریتم به تک تک کلماتی که کاربر سرچ میکند، اهمیت میدهد. برای مثال در صورت سرچ ارسال بار به ترکیه یک سری نتایج نمایش میدهد و در صورت سرچ ارسال بار از ترکیه، سایتهایی که در ارتباط با حمل بار از مقصد کشور ترکیه هستند، به کاربران نشان میدهد. با این مثال متوجه نحوه کار الگوریتم bert شدید.
الگوریتم تازگی محتوا
هدف اصلی از روی کار آمدن الگوریتم تازگی محتوا، ویرایش و به روز رسانی محتواهای قبلی است. زیرا محتواها باید جدیدترین اطلاعات را به کاربر نشان دهند. به روز رسانی محتواها میتواند شامل بر طرف کردن مشکلات لینکهای داخلی و خارجی، بالا بردن کیفیت مطالب، به روز رسانی اطلاعاتی مانند قیمت و مشخصات محصولات، ویرایش محتوا بر اساس کلماتی که کاربران بیشتر سرچ میکنند و غیره باشد.
الگوریتم رقص گوگل
شاید برایتان پیش آمده باشد که محتوایی با ارزش را منتشر کرده باشید و در زمان بسیار کوتاهی متوجه شده باشید که رتبه خوبی گرفته و ایمپرشن و کلیک بالایی دارد. اما پس از چند روز زمانی که سایت خود را بررسی میکنید، از قرار گرفتن آن در صفحات پایینتر شوکه شده باشید. این اتفاق زیر سر الگوریتم رقص گوگل است. این الگوریتم برای آن که متوجه میزان رضایت کاربران از سایت شما شود، سایت را برای مدت کوتاهی در نتایج بالای جستجو قرار میدهد تا رفتار کاربران را بررسی کند. اگر در این مدت رتبه قبولی بگیرد، الگوریتم گوگل دنس جایگاه سایت را بهبود میبخشد، در غیر این صورت، به طور ناگهانی آن را به جایگاهها و صفحات پایینتر پرت میفرستد.
الگوریتم سند باکس گوگل
الگوریتم سند باکس گوگل، سایتهای جدید را از سایتهای قدیمی و با اعتبار دامنه بالا جدا میکند تا گرفتن رتبه آنها، شکل عادلانهتری به خود بگیرد. به این صورت که زمانی که سایتی طراحی میکنید و به بهینه سازی آن میپردازید. سایت شما مدت زمانی در سند باکس گوگل میماند تا رفته رفته گوگل به آن اعتماد کند.
الگوریتم مرغ مگس خوار
پرنده مرغ مگس خوار به دو ویژگی سرعت و دقت معروف است. با روی کار آمدن الگوریتم مرغ مگس خوار معنا و مفهوم عبارات مهم شد و با جستجوی کلمه کلیدی توسط کاربران، گوگل به سرعت متوجه منظور کاربر میشد. برای مثال، اگر به دنبال فروشگاهی برای خرید پالتو باشید، کافی است سرچ کنید پالتو. الگوریتم مرغ مگس خوار متوجه منظور شما میشود و فروشگاههای پالتو و لباس زمستانی را در نتایج برای شما نمایش میدهد.
الگوریتم پنگوئن
نحوه کار الگوریتم پنگوئن به این صورت است که در فاصلههای زمانی مختلف به صفحات سایتها مراجعه و لینک سازیهای آن را بررسی میکند. این کار برای جلوگیری از لینک سازیهای غیر طبیعی انجام میشود و در صورت مشاهده لینکهای اسپم، سایت را جریمه میکند.
الگوریتم پاندا
الگوریتم پاندا برای این ساخته شد که محتواهای بی کیفیت و بی ارزش را حذف و جریمه کند. قبل از آن کاربران از محتواهای بلند و فاقد محتوای مفید شکایت داشتند. با روی کار آمدن الگوریتم پاندا این مشکل برطرف شد و محتواهای مناسب و ارزشمند جای مطالب بلند و اسپم را گرفتند. الگوریتم پاندا جدیدا با نام الگوریتم کواتی (coati) شناخته میشود.
الگوریتم کبوتر
در سالهای اخیر گوگل الگوریتمی به نام کبوتر را روی کار آورد که تحولی بر جستجوهای کاربران ایجاد کرد. با الگوریتم کبوتر جستجوهای کاربران محلی میشود و در نتایجی به آنها نمایش داده میشود که به محل آنها نزدیک باشد. به طور مثال اگر لوکیشن آنها محله تهران پارس باشد، زمانی که آرایشگاه زنانه سرچ کنند، تمام آرایشگاههایی که در محدوده تهران پارس و نزدیکی آن هستند، در نتایج ظاهر میشود.
الگوریتم اولویت با نسخه موبایل
آیا تا به حال فکر کردهاید، سایتهایی که در سیستم لپ تاپ طراحی میشوند، چطور در گوشی موبایل به صورت مرتب نمایش داده میشوند؟ مطمئنا سایتهایی را دیدهاید که وقتی در موتور جستجو تلفن همراه خود آنها را باز میکنید، صفحات قشنگ و مرتبی ندارند و برای پیدا کردن مطلب مورد نظرتان باید چندین بار صفحه را اسکرول یا کوچک و بزرگ کنید، بنابراین یک سایت خوب باید برای نسخه موبایل هم ریسپانسیو شده باشد. با روی کار آمدن الگوریتم اولویت با نسخه موبایل اولویت اول گوگل برای نمایش دادن نتایج به کاربران، نسخه موبایلی سایتها شد.
هدف از ساخت این الگوریتمها چه بود؟
- از بین بردن یا کاهش رتبه سایتهای بی کیفیت با محتواهای بی ارزش
- افزایش رتبه سایتهای کاربر پسند و با کیفیت
- جلوگیری از هدر رفتن وقت کاربران و پیدا کردن نتایج دلخواه در زمان کوتاه
طراحی وب سایت
قبل از سئو و بهینه سازی سایت مطابق با الگوریتمهای گوگل، باید به کیفیت طراحی سایت و ظاهر آن توجه کنید. سایتهای شلوغ و نامرتب نه تنها جذابیتی ندارند، بلکه سبب خستگی کاربر و خارج شدن او از سایت شما میشود. بنابراین ساخت وب سایت را به یک طراح سایت حرفهای بپردازید. شرکت پلن سایت از شرکتهای معتبری است که برای طراحی سایت در کرج میتوانید به نیروهای با تجربه و متخصص آن اعتماد کنید.
الگوریتمهای گوگل چه اهمیتی در سئو سایت دارند؟
پس از طراحی سایت، از مهمترین اقداماتی که برای رتبه گرفتن سایت و بالا آمدن آن در نتایج سرچ کاربران باید انجام داد، سئو سایت است. اگر بخواهیم به طور خلاصه ربط الگوریتمهای گوگل را به سئو سایت بررسی کنیم، بهتر است بگوییم گوگل برای رتبه دادن به سایتها، معیارهایی را مد نظر قرار میدهد. از مهمترین این معیارها میتوان به کلمات کلیدی، محتوای مفید و با کیفیت، به روز رسانی مطالب، لینک سازیهای قوی و به طور کلی محتواهای کاربر پسند اشاره کرد.
اگر به دنبال سئو سایت در کرج هستید میتوانید با شمارههای درج شده در سایت پلن سایت تماس بگیرید.