گوگل از دو فاکتور on page و off page برای رتبه بندی سایتها استفاده میکند. آن پیج یا همان سئو داخلی مجموعه اقداماتی است که فقط داخل سایت انجام میشود و صفحات سایت را به هم ربط میدهد و با آف پیج یا همان سئو خارجی متفاوت است. در این بخش قصد داریم تکنیکهای سئو داخلی را توضیح دهیم و به طور کامل روشن کنیم که شامل چه مواردی میشود تا راهنمای جامع و کاملی برای شما باشد.
سئو داخلی چیست؟
بعد از راهاندازی سایت، اقداماتی باید روی آن انجام بگیرد تا به گوگل اثبات شود سایت شما از هدف و اعتباری برخوردار است. در غیر این صورت وب سایتی که طراحی شده، در رقابت با رقیبان به هیچ نتیجهای نمیرسد و در صفحات آخر جستجو قرار میگیرد و عملا کاری بیهوده انجام شده است. سئو داخلی در واقع ارتباط مستقیمی با متاتگها و لینکهایی که به صفحات مرتبط در داخل همان سایت داده میشود دارد. سئو داخلی سئو کلاه سفید محسوب میشود و برای گوگل بسیار اهمیت دارد.
سئو داخلی شامل چه مواردی میشود؟
سئو داخلی دارای دو بخش سئو تکنیکال (ساختاری) و تولید محتوا است که شامل مقاله نویسی، کدنویسی، ظاهر سایت و لینکهای داخلی میشود.
سئو تکنیکال
به این نوع سئو، ساختاری یا فنی هم گفته میشود که به سرعت لود شدن بخشهای مختلف سایت و امنیت سایت مربوط است. کاربر اگر بعد کلیک کردن روی سایت، برای لود صفحه معطل شود، به سرعت سایت را ترک میکند. در واقع سبک کردن سایت و ساده کردن آن برای موتورهای جستجو کار اصلی سئو تکنیکال است و میتواند زیر مجموعه سئو داخلی محسوب شود.
سئو محتوا
محتوا مهمترین فاکتور رتبه بندی گوگل است که بار اصلی جذب مخاطب را بر دوش دارد. هرچه محتوایی که تولید میکنید قویتر، قابل درکتر و به سلیقه مخاطب نزدیکتر باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.
لینکهای داخلی
گوگل باید متوجه شود صفحات سایت شما به هم مرتبط است. برای این منظور لینکهایی با کلمات کلیدی مربوط، به صفحات مختلف سایت داده میشود و این صفحات را به هم متصل میکند. در این صورت گوگل به اهمیت سایت شما پی میبرد.
تکنیکهای سئو داخلی
استفاده از کلمات کلیدی پرجستجو
پیدا کردن و به کار بردن کلمات کلیدی که بیشتر توسط کاربران سرچ میشود، به تبع بر میزان پیدا شدن سایت شما در نتایج گوگل تاثیر زیادی دارد. شما باید خودتان را جای کاربر بگذارید تا متوجه شوید بهترین انتخاب کدام است. کلمات کلیدی را در طول محتوای خود به طور پراکنده تکرار کنید.
عناوین مناسب و جذاب به کار ببرید
مخاطب قبل از مطالعه متن، نگاهی به عنوان آن میاندازد و اگر متوجه شود این بخش از متن برای او جذاب نیست، نیم نگاهی هم به زیر عنوان نمیاندازد. پس استفاده از عنوانهای جذبکننده را جدی بگیرید.
توضیحات متای مناسب بنویسید
به توضیحات مختصر زیر عنوان متا دیسکریپشن میگویند. سعی کنید در این تگ متا مواردی که ممکن است برای مخاطب جذاب باشد هدف قرار دهید تا ترغیب شود به وب سایت شما نگاهی بیاندازد.
محتوای کاربردی بنویسید
محتواهای کوتاه و خیلی طولانی برای خواننده جذابیتی ندارد و باید به نحوی باشد که هم پاسخ همه سوالهای احتمالی کاربر باشد و هم زمانی صرف مطالعه متن شود. هرچه زمان توقف و گردش کاربر در سایت بیشتر باشد، برای رتبه وب سایت بهتر است. ناگفته نماند متنهای خیلی طولانی مخاطب را از ادامه مطالعه منصرف میکند.
url مناسب انتخاب کنید
آدرس صفحات باید ساده، کوتاه و گویای محتوای شما باشد. از حروف بزرگ و کلمات تکراری خودداری کنید و سعی کنید کلمه کلیدی را در ابتدای آن بیاورید.
لینکهای داخلی ایجاد کنید
اهمیت استفاده از لینکهای داخلی را بررسی کردیم. با لینکهای داخلی مناسب ارتباط صحیحی بین صفحات مختلف سایت شکل میگیرد. در صورتی که صفحهای لینک داخلی نداشته باشد، بعد از مدتی از رده خارج میشود و دیگر در نتایج جستجو نمایان نمیشود.
تصاویر به کار برده شده را بهینه سازی کنید
استفاده از عکسهای سئو نشده میتواند تاثیر منفی روی سایت شما بگذارد، پس از تگ alt و عنوان متناسب با کلمه کلیدی و محتوای خود در عکسها استفاده کنید. در صورت لود نشدن تصویر کلمهای که در تگ alt ثبت کردهاید نمایش داده میشود.
Ssl را فعال کنید
Ssl پیوندی امن بین سرور و مرورگر ایجاد میکند و همه دادههای بین سرور و مرورگر را محرمانه نگه میدارد. در سایتهای برنامه نویسی با اضافه کردن یک کد فعال میشود و وب سایت شما را از حالت http به https تبدیل میکند و امنیت آن را تضمین میکند.
محتواها را همیشه به روز رسانی کنید
محتواهای قدیمی خود را فراموش نکنید و هر چند مدتی آنها را به روز کنید. گوگل توجه زیادی به آپدیت کردن محتواها دارد و با این کار متوجه میشود اهمیت زیادی برای محتواهایتان قائل هستید.
قالب سایت را ریسپانسیو (واکنشگرا) کنید
قالبهایی که ریسپانسیو نیستند، در نتایج موبایل و تبلت نمایش خوبی ندارند و کاربر برای گردش در صفحه و پیدا کردن منظور خود به زحمت میافتد و باید صفحه را چپ و راست یا کوچک بزرگ کند؛ به همین دلیل این گونه وب سایتها نزد گوگل اعتباری ندارند.
از قالبهای استاندارد استفاده کنید
برخی قالبها کدهای پیچیده و کند دارند که این کدها در سرعت لود سایت تاثیر منفی میگذارند. سعی کنید قالبهایی را به کار ببرید که کدهای بهینه و استاندارد دارد.
به ظاهر وب سایت توجه کنید
کاربر باید به راحتی در سایت گردش کند و صفحات مورد نیاز خود را به سرعت و با کمترین پیچیدگی پیدا کند، پس سایت شما باید ظاهری قوی و جذاب داشته باشد.
تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی در چیست؟
سئو خارجی یا off page مجموعه اقداماتی است که خارج از وب سایت انجام میشود تا بر رتبه سایت تاثیر بگذارد. این اقدامات میتواند رپورتاژ، پاپ آپ، شبکههای اجتماعی، پست مهمان، pbn و دیگر روشهای لینک سازی خارجی باشد. در واقع هنگامی که در سایتهای دیگر به سایت خود لینک میدهید دارید لینک سازی خارجی میکنید.
با این تعاریف، تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی مشخص میشود. در سئو خارجی، شما کنترل زیادی روی لینکهایی که ایجاد کردهاید ندارید، به همین دلیل باید هنگام لینک سازی دقت کنید.
چرا سئو داخلی مهم است؟
رعایت اصول سئوی on page باعث میشود گوگل به راحتی به صفحات مختلف سایت شما دسترسی پیدا کند و همچنین کاربران نتایج کاربری بهتری داشته باشند؛ در نتیجه رتبه بالاتر و بازدید بیشتر داشته باشد.