سئو داخلی چیست؟ آموزش کامل تکنیک‌های سئو on page به صورت عملی

تاریخ ویرایش مطلب 1403/02/22
سئو داخلی

سئو داخلی (on page) مجموعه اقداماتی است که داخل وب سایت برای ارتباط صفحات مختلف، به کار می‌رود و شامل تکنیک‌های متفاوت و جذابی است. در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم سئو داخلی و اقدامات لازم برای بهبود سئو داخلی یک سایت آشنا سازیم.

گوگل از دو فاکتور on page و off page برای رتبه بندی سایت‌ها استفاده می‌کند. آن پیج یا همان سئو داخلی مجموعه اقداماتی است که فقط داخل سایت انجام می‌شود و صفحات سایت را به هم ربط می‌دهد و با آف پیج یا همان سئو خارجی متفاوت است. در این بخش قصد داریم تکنیک‌های سئو داخلی را توضیح دهیم و به طور کامل روشن کنیم که شامل چه مواردی می‌شود تا راهنمای جامع و کاملی برای شما باشد.

سئو داخلی چیست؟

بعد از راه‌اندازی سایت، اقداماتی باید روی آن انجام بگیرد تا به گوگل اثبات شود سایت شما دارای هدف است و از اعتبار برخوردار می باشد؛ در غیر این صورت وب سایتی که طراحی شده، در رقابت با رقیبان به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید و در صفحات آخر جستجو قرار خواهد گرفت. سئو داخلی در واقع ارتباط مستقیمی با متاتگ‌ها و لینک‌هایی که به صفحات مرتبط در داخل همان سایت داده می‌شود، دارد. سئو داخلی سئو کلاه سفید محسوب شده و برای گوگل بسیار اهمیت دارد. آن پیج از مهمترین بخش‌های سئو سایت است.

سئو داخلی چیست

سئو داخلی شامل چه مواردی می‌شود؟

سئو داخلی دارای دو بخش سئو تکنیکال (ساختاری) و تولید محتوا است که شامل مقاله نویسی، کدنویسی، ظاهر سایت و لینک‌های داخلی می‌‎شود. 

سئو تکنیکال

به این نوع سئو، سئو ساختاری یا فنی نیز گفته می‎‌شود که به سرعت لود شدن بخش‌های مختلف سایت و امنیت سایت مربوط است. کاربر اگر بعد کلیک کردن روی سایت، برای لود صفحه معطل شود، به سرعت سایت را ترک خواهد کرد. افزایش سرعت سایت و ساده کردن آن برای موتورهای جستجو کار اصلی سئو تکنیکال است و می‌تواند زیر مجموعه سئو داخلی نیز محسوب شود. عده ای سئو تکنیکال را مبحثی جدا از سئو داخلی می‌دانند.

در ادامه مهمترین قسمت‌های سئو تکنیکال را معرفی می‌کنیم:

  • افزایش سرعت سایت (استفاده از کد نویسی حرفه ای، عکس باکیفیت و کم حجم)
  • افزایش قابلیت کروال صفحات سایت توسط خزنده‌های موتور جستجو با استفاده از لینک سازی صحیح و اصولی
  • کاهش و یا از بین بردن کامل لینک‌های شکسته
  • حذف صفحات و محتواهای تکراری.
  • افزایش امنیت سایت با استفاده از افزونه‌های مرتبط و یا کدنویسی اختصاصی.
  • افزودن و بهبود سایت مپ.

سئو محتوا

محتوا مهم‌ترین فاکتور رتبه بندی گوگل است که بار اصلی جذب مخاطب را بر دوش می کشد. هرچه محتوایی که تولید می‌کنید قوی‌تر، قابل درک‌تر و به سلیقه مخاطب نزدیک‌تر باشد، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

لینک‌های داخلی

گوگل باید متوجه شود صفحات سایت شما به هم مرتبط است. برای این منظور لینک‌هایی با کلمات کلیدی مربوط، به صفحات مختلف سایت، داده می‌شود و این صفحات را به هم متصل می‌کند. در این صورت گوگل به اهمیت سایت شما پی می‌برد.

تکنیک‌های مهم سئو داخلی

برای یادگیری راحت تر این تکنیک‌ها، سعی کنید درباره هر یک جداگانه وقت بگذارید و مطالعه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که از این نکات کی و چگونه باید استفاده کنید:

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محتوا

پیدا کردن و به کار بردن کلمات کلیدی که بیشتر توسط کاربران سرچ می‌شود، به تبع بر میزان پیدا شدن سایت شما در نتایج گوگل تاثیر زیادی دارد. شما باید خودتان را جای کاربر بگذارید تا متوجه شوید بهترین انتخاب کدام است. کلمات کلیدی را در طول محتوای خود به طور پراکنده تکرار کنید.

بهینه سازی و استفاده از عناوین مناسب و جذاب

مخاطب قبل از مطالعه متن، نگاهی به عنوان آن می‌اندازد و اگر متوجه شود این بخش از متن برای او جذاب نیست، کلیکی در کار نخواهد بود و اصلا سایت شما را باز نمی کند. پس استفاده از عنوان‌های جذب‌کننده را جدی بگیرید.

بکارگیری کیوردهای مرتبط در توضیحات متا دیسکریپشن

به توضیحات مختصر زیر عنوان، متا دیسکریپشن می‌گویند. سعی کنید در این تگ متا مواردی که ممکن است برای مخاطب جذاب باشد هدف قرار دهید تا ترغیب شود و به وب سایت شما نگاهی بیاندازد. در واقع سعی کنید از کلمات و جملات کلیک خور استفاده کنید به نحوی که مخاطب را برای کلیک کردن قلقک دهد.

نوشتن یک محتوای کاربردی و مناسب نیاز کاربر

محتواهای کوتاه و خیلی طولانی برای خواننده جذابیتی ندارد و باید به نحوی باشد که بتواند پاسخ همه سوال‌‌های احتمالی کاربر را بدهد و هم خسته کننده نباشد. هرچه زمان توقف و گردش کاربر در سایت بیشتر باشد، برای رتبه وب سایت بهتر است. ناگفته نماند متن‌های خیلی طولانی مخاطب را از ادامه مطالعه منصرف می‌کند. اصطلاحا سعی کنید از این سمت بام نیافتید!

انتخاب یک url مناسب

آدرس صفحات باید ساده، کوتاه و گویای محتوای شما باشد. از حروف بزرگ و کلمات تکراری استفاده نکنید و سعی کنید کلمه کلیدی را در ابتدای url خود بیاورید.

ایجاد لینک‌های داخلی مناسب

اهمیت استفاده از لینک‌های داخلی را بررسی کردیم. با لینک‌های داخلی مناسب ارتباط صحیحی بین صفحات مختلف سایت شکل می‌گیرد. در صورتی که صفحه‌ای لینک داخلی نداشته باشد، بعد از مدتی از رده خارج می‎‌شود و دیگر در نتایج جستجو نمایان نمی‌شود.

بهینه سازی تصاویر و ویدیوها

استفاده از عکس‌های سئو نشده می‌تواند تاثیر منفی روی سایت بگذارد، پس از تگ alt و عنوان متناسب با کلمه کلیدی و محتوای خود در عکس‌ها استفاده کنید. در صورت لود نشدن تصویر کلمه‌ای که در تگ alt ثبت کرده‌اید نمایش داده می‌‌شود. ری سایز کردن تصاویر متناسب با قالب سایت، اضافه کردن متن های مهم و کلمات کلیدی بر روی تصاویر و همچنین قرار دادن ویدیوهای مربوط به محتوا در صفحه وب سایت می تواند قدرت سئوی داخلی شما را افزایش دهد.

فعال سازی Ssl

Ssl پیوندی امن بین سرور و مرورگر ایجاد می‌کند و همه داده‌های بین سرور و مرورگر را محرمانه نگه می‌دارد. در سایت‌های برنامه نویسی با اضافه کردن یک کد فعال می‌شود و وب سایت شما را از حالت http به https تبدیل می‌کند و امنیت آن را تضمین می‌کند. 

آپدیت مداوم محتوا 

محتواهای قدیمی خود را بعد از نوشتن فراموش نکنید و هر چند مدتی آن‌ها را به روز کنید. گوگل توجه زیادی به آپدیت کردن محتواها دارد و با این کار متوجه می‌شود اهمیت زیادی برای محتواهایتان قائل هستید. ممکن است برخی جملاتی که در زمان نوشتن شما اعتبار داشت، حال دیگر اعتباری نداشته باشد. این مفهوم بیشتر برای سایت های خبری، علمی و اطلاع رسانی صدق می کند چرا که محتوای این سایت ها باید به روز باشد و مدام صحت آنها بررسی شود تا کاربر به اشتباه نیفتد.

ریسپانسیو (واکنش گرا) سازی قالب سایت

قالب‌‌هایی که ریسپانسیو یا واکنش گرا نیستند، در نتایج موبایل و تبلت نمی توانند نمایش خوبی داشته باشند و کاربر برای گردش در صفحه و پیدا کردن نیاز خود باید بسیار تلاش کند و با چپ و راست یا کوچک بزرگ کردن صفحه باید به هدف خود برسد؛ به همین دلیل این گونه وب سایت‌ها نزد گوگل اعتباری ندارند. ریسپانسیو سازی وب سایت ها باعث می شود تا افراد با باز کردن سایت در هر دستگاهی به راحتی بتوانند به سایت دسترسی داشته باشند و چارچوب و نظم سایت پایدار باقی می ماند.

استفاده از قالب‌های استاندارد

برخی قالب‌ها کدهای پیچیده ای دارند که باعث می شود صفحه به کندی لود شود و در سرعت لود سایت تاثیر منفی می‌گذارند. سعی کنید قالب‌هایی را به کار ببرید که کدهای بهینه و استاندارد داشته باشند. ظاهر قالب ها در عین بهینه سازی بسیار مهم است چرا که یک قالب استاندارد باید تمام نیازهای صاحب وب سایت و کاربر را در نظر بگیرد و بتواند هر دو سمت را ساپورت کند.

کاربر پسند سازی ظاهر وب سایت

زمانی که کاربر صفحه شما را برای یافتن پاسخ خود انتخاب می کند و یا می خواهد محصولی را از سایت شما مشاهده کند، باید بتواند به راحتی در سایت بگردد و موارد مورد نیاز خود را به سرعت و با کمترین پیچیدگی پیدا کند، پس سایت باید ظاهری قوی و جذاب داشته باشد. در دسترس بودن مطالب و ابزارک ها باعث می شود تا کاربر زمان زیادی را در صفحه شما صرف کند و این موضوع به افزایش رتبه شما کمک بسیاری خواهد کرد.

تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی در چیست؟

سئو خارجی یا off page مجموعه اقداماتی است که خارج از وب سایت انجام می‌شود تا رتبه سایت را بهتر کند. این اقدامات می‌تواند استفاده از رپورتاژ، پاپ آپ، شبکه‌های اجتماعی، پست مهمان، pbn و دیگر روش‌های لینک سازی خارجی باشد. در واقع هنگامی که در سایت‌های دیگر به سایت خود لینک می‌دهید شما در واقع مشغول انجام لینک سازی خارجی هستید.

با این تعاریف، تفاوت سئو داخلی و سئو خارجی کاملا مشخص است. در سئو خارجی، شما کنترل زیادی بر روی لینک‌هایی که ایجاد کرده‌اید ندارید، به همین دلیل باید هنگام لینک سازی دقت زیادی داشته باشید. 

سئو داخلی و خارجی

چرا باید به سئو داخلی توجه کرد؟

طبق گفته های گوگل، اولین سیگنالی که نشان می‌دهد، اطلاعات با خواسته کاربر در ارتباط است، کیورد است؛ یعنی کیورد یا واژه مشابه در این صفحه (چه در تایتل و چه متن) قرار دارد. اما تنها پر کردن صفحه از کیورد و کلمات کلیدی دیگر جواب نمی دهد و باید صفحه‌های سایت را برای مقاصد مختلف با انجام موارد زیر بهینه کرد:

  • ایجاد بهترین تجربه کاربری
  • افزایش سرعت بارگذاری
  • افزایش نرخ کلیک
  • ایجاد تطابق میان هدف کاربر با محتوا

رعایت‌ اصول سئوی on page باعث می‌شود گوگل به راحتی به صفحات مختلف سایت دسترسی پیدا کند و همچنین کاربران نتایج کاربری بهتری داشته باشند؛ در نتیجه رتبه وب سایت یا  صفحه مورد نظر شما افزایش پیدا می کند و بازدید بیشتری خواهید داشت.

نیاز به مشاوره دارید؟ x

کرج، چهارراه طالقانی

اینستاگرام پلن سایت