گوگل آنالیتکس ابزار تحلیلگر سایت است که استفاده از آن برای همه صاحبان سایتها و سئو کاران واجب است. این ابزار قدرتمند میتواند اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار ما قرار دهد تا به وسیله آن بتوانیم سایت را مطابق با رفتارها و سلایق کاربران بهینه کنیم و جایگاه آن را بهبود ببخشیم. اما این ابزار کاربردی چگونه کار میکند و چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار میدهد؟ در ادامه به طور کامل به بررسی سازوکار ابزار گوگل آنالیتیکس میپردازیم. در صورتی که با این ابزار آشنایی ندارید به شما پیشنهاد میکنیم تا آخر این مقاله همراه ما باشید.
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس یک ابزار تحلیلگر و رصد کننده وبسایت است که به وسیله آن میتوان اطلاعات و گزارشات مفیدی از سایتها تهیه کرد. این ابزار با نام های گوگل آنالیز، گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز هم شناخته میشود. یکی از مزایای گوگل آنالیتیکس استفاده راحت و بی دردسر و در عین حال رایگان آن است.
ابزار Google Analytics چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار میدهد؟
این ابزار آنالیز سایت، اطلاعات کاملی از ترافیک سایت، رفتار کاربران، نرخ تبدیل، نحوه ورود کاربر، زمان حضور کاربر در سایت، نوع دستگاه کاربر و کشور و کاربر به وبمسترها میدهد. در این صورت طبق اطلاعاتی که به دست می آورند میتوانند سایت را کاربر پسند کنند. به شکل فهرست وار به اطلاعاتی که این ابزار به ما میدهد اشاره میکنیم:
- روزانه چند نفر از وبسایت بازدید میکنند؟
- افراد چه مدت زمانی را در داخل محتوا سپری میکنند؟
- کاربران سایت به چه مطالبی علاقه دارند؟
- بازدیدکنندگان سایت از چه شهرها و کشورهایی هستند؟
- کدام تکنیکها تاثیر بیشتری روی ترافیک سایت دارد؟
- چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت تبدیل به مشتری شده اند؟
- چطور میتوان سرعت سایت را افزایش داد؟
- چه ساعتی بیشترین ترافیک و چه ساعتی کمترین ترافیک را داشته است؟
- کاربران از چه مسیرهایی به سایت مورد نظر رسیده اند؟
ابزار گوگل آنالیتیکس چه مزایایی دارد؟
- این ابزار با سایر ابزاهای گوگل سازگار است و میتواند به گوگل ادز، گوگل سرچ کنسول، یوتیوب، تگ منیجر و دیگر ابزارهایی که برای گزارش ترافیک سایتها ساخته شده اند، متصل شود.
- این ابزار را میتوان بر روی اندروید و ios نیز نصب کرد.
- گوگل آنالیتیکس هیچ گونه بار اضافی برای سایت به وجود نمی آورد.
- نصب این ابزار گوگل بسیار راحت و سریع است.
چرا استفاده از گوگل آنالیتیک اهمیت زیادی دارد؟
اگر شما وبسمتر هستید، باید برای آنالیز سایتهایی که در اختیار دارید، ابزارهایی داشته باشید. به این دلیل که بدون استفاده از این ابزارها اطلاعات کاملی از چگونگی سرچ کاربران و رفتارهای آنان نخواهید داشت. در این صورت چگونه میخواهید به سئو سایت بپردازید و جایگاه آن را بهبود ببخشید؟ مسلما این کار امکان پذیر نیست؟ شما نمیدانید که سایت شما بیشترین بازدید را در چه روزها یا ماه ها و در چه کشورهایی داشته است. نمیدانید کدام کلمات و محتواهایتان مورد پسند کاربران بوده است. نمیدانید آیا چه ترافیکی از صفحاتتان دریافت کرده اید. بنابراین استفاده از ابزاری مانند Google Analytics که مزایای فراوانی دارد، اهمیت به سزایی برای وبمسترها دارد.
چه کسانی باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند؟
- وبمسترها
- مدیران وبسایتها
- کارشناسان محتوا
- دیجیتال مارکترها
- متخصصان سئو
- مدیران تبلیغات وب
نصب گوگل آنالیتیکس چگونه است؟
شاید فکر کنید نصب این ابزار سخت و دردسرساز است، اما باید بگوییم اینطور نیست. برای نصب گوگل آنالیتیکس، فیلتر شکن را روشن کرده و در سایت گوگل آنالیتیکس یک حساب کاربری ایجاد میکنید. سپس کدی به شما داده میشود که باید آن را داخل قرار میدهید. به طوری که در تمام صفحات سایت بعد از بخش <head> مشاهده شود. این راحتترین روش نصب این ابزار است.
نکات مهم برای شروع کار با آنالیتیکس
- توجه داشته باشید این ابزار در ایران تحریم است و برای کار با آن باید از فیلتر شکن استفاده نمایید. همچنین چون برخی وبسایتها در ایران با فیلتر شکن باز میشوند و به طور کلی افراد زیادی در ایران از فیلتر شکن استفاده میکنند، احتمال دارد نتایجی که از کشورهای کاربران وبسایت شما در گوگل آنالیتیکس نمایش داده میشود، تحت تاثیر vpn باشد و آمار خیلی دقیقی نتوان از آن کسب کرد.
- نکته دیگر این است که برای کار با ابزار گوگل آنالیز باید کمی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید. چون همه بخش های این ابزار به زبان انگلیسی هستند.
- برای کار با این ابزار ابتدا اهداف سایت خود را مشخص کنید. در آنالیتیکس اهداف مشخصی نداریم و باید هماهنگ با هدف سایتتان از اطلاعات آن کمک بگیرید.
- میتوانید در این ابزار آلارم سفارشی ایجاد کنید. به این صورت که اگر زمان کافی برای بررسی روزانه سایتها ندارید، آلارم سفارشی ایجاد کنید تا به طور مثال اگر ترافیک سایتتان از یک محدوده ای کمتر شد، به شما ایمیل دهد.
- برای آن که اطلاعات تکمیلی تری از سایت خود دریافت کنید، پیشنهاد میکنیم این ابزار را با ابزار گوگل سرچ کنسول (گوگل وب مستر) ترکیب کنید. ابزار وب مستر اطلاعات بسیار مفیدی از کلمات کلیدی مورد جستجوی کاربران وبسایت شما در اختیارتان قرار میدهد. در واقع این ابزار نیز یکی از ابزارهای حیاتی سایت داران است.
گزارش های مهم Google Analytics
گزارش Real Time
با این بخش از گوگل آنالیز مشاهده میکنید که هم اکنون چه تعداد کاربر در داخل سایت شما حضور دارند، کدام بخش های سایت را دنبال میکنند و چه اقداماتی انجام میدهند.
گزارش Audience
این گزارش مربوط به اطلاعات بازدیدکنندگان سایت است. این که چه سنی دارند، چه جنسیتی دارند، از کدام مکان جغرافیایی وارد سایت شده اند و از چه دستگاهی استفاده کرده اند.
گزارش Acquisition
با این گزارش متوجه میشوید که کدام بخش از تبلیغاتتان تاثیر بیشتری داشته و منجر به جذب تعداد بالاتری کاربر شده است.
گزارش Behavior
این گزارش مربوط به رفتار کاربران است. در واقع رفتار کاربر در بخش های مختلف وبسایت را تحلیل میکند. این که بازدیدکنندگان روی چه لینکهایی از سایت کلیک کرده اند، روی چه صفحاتی زمان بیشتری را سپری کرده اند و چه ویدئوهایی را آپلود و باز کرده اند.
گزارش Conversation
در این گزارش اطلاعاتی از اهدافی که به دست آورده اید دریافت میکنید. آیا به میزان فروش دلخواهتان رسیده اید؟ چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت به مشتری تبدیل شده اند؟ آیا هزینه تبلیغات مفید بوده است؟ آیا تبلیغات نقشی در رسیدن به اهدافتان داشته است؟
سخن پایانی
در این مقاله با ابزار گوگل آنالیتیکس آشنا شدید و اکنون میدانید که این ابزار کاربردی چه اهمیتی در قدرتمند شدن سایتها دارد. حال اگر به دنبال ساخت سایت و سئو آن هستید پیشنهاد میکنیم برای مشاوره سئو سایت و طراحی سایت در کرج با کارشناسان شرکت طراحی سایت پلن سایت تماس بگیرید. پلن سایت شرکتی است که خدمات پشتیبانی قوی، سایت ریسپانسیو قدرتمند برنامه نویسی شده و بهینه به مشتریان عزیز خود ارائه میدهد.