با استفاده از سئو اصولی، سایت شما در رتبههای بالای موتورهای جستجو قرار میگیرد و اگر کسب و کار شما وابسته به مکان یا محل خاصی باشد سئوی محلی یا لوکال سئو به بیشتر دیده شدن آن کمک قابل توجهی میکند؛ پس در اینجا اهمیت سئو محلی مشخص میشود. برای بهبود لوکال سئو و قرار گرفتن در رتبههای بالا، نیاز به شناخت نکات، کاربردها و مزایای سئو محلی دارید؛ ما در این مقاله تمام ابهامات شما در رابطه با local seo را برطرف میکنیم.
آیا میدانید سئو محلی دقیقا چیست؟
گوگل امروزه نزدیکترین مکان را به کاربران نشان میدهد. به طور مثال کاربری دنبال شرکت طراحی سایت در تجریش تهران است و آن را سرچ میکند. در این صورت گوگل شرکتهای طراحی سایت موجود در تجریش را برای کاربر نمایش میدهد. در واقع لوکال سئو به شما این امکان را میدهد که کسب و کار خود را به مشتریان محلی خود در زمان کوتاهی معرفی کنید. با این تفاسیر متوجه تفاوت آن با سئو سایت شدید و دانستید که سئو محلی زیرشاخهای از سئو است.
مزایای استفاده از لوکال سئو
• توجه ویژه گوگل به کسب و کارهایی که از سئو محلی بهره میبرند
• کمک به کسب و کارهای کوچکتر برای رقابت با رقیبان قویتر
• افزایش رفت و آمد به دفتر شرکت یا فروشگاه، به دلیل فاصله نزدیکتر کاربران و دسترسی راحتتر
• جلب اعتماد مشتریان
معرفی ابزارهای سئو محلی
سئو محلی ابزارهای گوناگونی دارد که به شما کمک میکند از جایگاه سایت خود در گوگل مطلع باشید. در این بخش چند ابزار مهم برای لوکال سئو را به شما معرفی میکنیم.
Ahrefs
این ابزار میزان اعتبار سایت شما و بک لینکهایی که به سایت داده شده، برای شما نمایش میدهد؛ همچنین به تحلیل سایت رقبا میپردازد و اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید از آنها برای بهبود رتبه سایت استفاده کنید.
Screaming Frog
نام فارسی این ابزار، قورباغه جیغ جیغو است و از ابزارهای مهم سئو سایت و سئو محلی به شمار میرود. این ابزار به شما میگوید موتور جستجو حین بررسی سایت شما به چه اشکالاتی پی میبرد. با نسخه رایگان این برنامه، میتوانید پانصد url را بررسی کنید.
Moz local
نسبت به ابزارهای دیگر قیمت کمتری دارد. این ابزار به شما اطمینان میدهد که وب سایتتان در فیس بوک و گوگل لیستبندی شده و تضمین میکند که کسب و کار شما مورد بازدید قرار میگیرد.
نکات مهم برای بهینه سازی سئو محلی
با استفاده از ابزارهای مناسب، رقبای خود را شناسایی کنید.
برای تولید محتوا از رقیبان بزرگتر خود الهام بگیرید. شاید بتوان گفت تولید محتوای قوی از مهمترین نکات سئو به شمار میرود.
سایت خود را حتما ریسپانسیو کنید. امروزه حداقل 50درصد از کاربران با جستجوهای خود را با موبایل و تبلت انجام میدهند؛ به همین دلیل سایت شما باید برای نسخه موبایل هم نمایش مناسبی داشته باشد.
برای رتبه گرفتن در سایت سئو داخلی و خارجی را فراموش نکنید. با این کار به موتورهای جستجو میفهمانید سایت شما از اعتبار خوبی برخوردار است. برای این کار از سایتهای محلی رقیب خود کمک بگیرید.
مکان سایت خود را در google my business ثبت کنید؛ زیرا گوگل برای بررسی سایتها ابتدا به نقشه گوگل مراجعه میکند.
اطلاعات خود مانند آدرس، ایمیل و شمارههای تماس را در قسمت فوتر سایت قرار دهید.
نقشه را در سایت خود قرار دهید.
برای تصاویر، عنوان و alt محلی بگذارید.
سایتهای ایرانی پربازدیدی هستند که میتوانید سایت خود را در صفحه مرتبط آنها ثبت کنید.
برای جذب مخاطب بیشتر، در شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشید و لینک آنها را در سایت خود قرار دهید.
اگر وب سایتتان برای چند شهر یا چند شعبه خدمات دارد، برای هرکدام صفحهای مجزا در نظر بگیرید و تولید محتوایی مختص هر مکان داشته باشید و آنها را در کلمات کلیدی و تگ عنوان بگنجانید.
در سایت خود بخش نظرات کاربران را قرار دهید. در این صورت هم اعتماد کاربر جلب میشود و هم هنگام خواندن نظرات، مدت زمان بیشتری در سایت میماند و نرخ پرش از سایت کاهش مییابد.
الگوریتم محلی گوگل
گوگل الگوریتمهای زیاد و متنوعی دارد که هر کدام تحولی در نتایج جستجو ایجاد کردهاند؛ اما در سالهای اخیر، با روی کارآمدن الگوریتم کبوتر گوگل، جستجوی محلی گوگل آغاز شد. الگوریتم کبوتر یا Pigeon سایتهایی را نشان میدهد که به کاربر سرچکننده نزدیکترین فاصله را دارد و با این روش، کار کاربران را بسیار راحت کرده است. بنابراین این الگوریتم معیار جدیدی برای رتبهبندی وب سایتها ایجاد کرده است.
در حقیقت الگوریتم کبوتر گوگل، نتایج جستجو را تا حد زیادی شخصی سازی کرده است.
چرا سئو محلی اهمیت دارد؟
• سرچ محلی بسیار هدفمند و سریع است.
• در سالهای اخیر تعداد جستجوهای محلی حداقل 50درصد افزایش یافته است.
• تعداد کمی از سئو محلی آگاهی دارند و سایت خود را در گوگل مپ ثبت کردهاند. به همین دلیل به راحتی میتوانید مشتریان زیادی از محلههای نزدیک خود جذب کنید و حتی با رقبای بزرگ خود رقابت کنید.
• مشتریان به کسب و کار محلی راحتتر اعتماد میکنند.
• به دلیل روی کار آمدن الگوریتم کبوتر، در صورت داشتن لوکال سئو از سایت شما از رتبه بندی بهتری برخوردار میشود.
• روز به روز به تعداد کاربرانی که از موبایل برای جستجو استفاده میکنند بیشتر میشود. هدف تعداد زیادی از آنها پیدا کردن لوکیشن شما و راههای ارتباطی شماست.