سئو محلی (local seo) چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

تاریخ ویرایش مطلب 1403/02/22
سئو محلی

در سال‌های اخیر با روی کار آمدن الگوریتم کبوتر گوگل، سرچ محلی کار کاربران را راحتتر کرده است. لوکال سئو نزدیکترین مکان را برای رسیدن به درخواستشان نشان می‌دهد. سئو محلی بسیار تحت تاثیر بازاریابی آنلاین محلی بوده و باعث ترویج کسب و کار برای مشتریان محلی می شود و باعث شده مشتریان محلی بتوانند به راحتی کسب و کار مورد نیاز خود را پیدا کنند.

با استفاده از سئو اصولی، سایت شما در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو قرار می‌گیرد و اگر کسب و کار شما وابسته به مکان یا محل خاصی باشد سئوی محلی یا لوکال سئو به بیشتر دیده شدن آن کمک قابل توجهی می‌کند؛ پس در اینجا اهمیت سئو محلی مشخص می‌شود. برای بهبود لوکال سئو و قرار گرفتن در رتبه‌های بالا، نیاز به شناخت نکات، کاربردها و مزایای سئو محلی دارید؛ ما در این مقاله تمام ابهامات شما در رابطه با local seo را برطرف می‌کنیم.

آیا می‌دانید سئو محلی چیست؟

گوگل امروزه نزدیکترین مکان را به کاربران نشان می‌دهد. به طور مثال کاربری دنبال شرکت طراحی سایت در تجریش تهران است و آن را سرچ می‌کند. در این صورت گوگل شرکت‌های طراحی سایت موجود در تجریش را برای کاربر نمایش می‌دهد. در واقع لوکال سئو به شما این امکان را می‎دهد که کسب و کار خود را به مشتریان محلی خود در زمان کوتاهی معرفی کنید. با این تفاسیر متوجه تفاوت آن با سئو سایت شدید و دانستید که سئو محلی زیرشاخه‌ای از سئو است.

تفاوت سئو با سئو محلی چیست؟

سئوی محلی زیرشاخهٔ سئو بوده و تفاوت اصلی آن در پارامترهای تاثیرگذار رتبه‌بندی و در کیوردهایی است که برای بهینه‌سازی انتخاب می‌کنیم. اضافه‌کردن نقشهٔ گوگل و نظرات آنلاین کاربران در رتبه و نتایج جست‌وجوی محلی نقش مهمی دارد ولی در سئو، یک سایت بیشتر اعتبار خود را مدیون لینک‌هایی است که از سایت‌های معتبر می‌گیرد.

لوکال سئو برای به دست آوردن رتبه‌ای معقول در نتایج جست‌وجوی محلی می باشد که در این روش سایت را برای عبارت‌های مبتنی بر مکان بهینه سازی می کنند.

برای مثال به‌جای دندان‌پزشکی خوب، دندان‌پزشکی خوب در شمال تهران بهینه سازی و سئو محلی می شود.

جذب مشتری با سئو محلی

بیش از 60 درصد مشتریان در اینترنت به دنبال کسب و کارهای جدید هستند و تعداد جستجوی های محلی در این چند ساله حدود 58 درصد رشد داشته است. یک جستجوی محلی بسیار هدفمند و سریع، درصد زیادی از جستجوهای محلی را تبدیل به مشتری می کند. از آنجایی که تلفن های هوشمند دائما در حال اضافه شدن هستند، بهتر است نگاهی دیگر به سئو محلی خود داشته باشید. بازگشت سرمایه در سئو محلی در مقایسه با سایر روش های تبلیغات، بسیار سریعتر بوده و بسیاری از فرصت های کسب و کار محلی کاملا رایگان هستند.

گوگل در سئو محلی این امکان را به کاربران می دهد که وب سایتی را که نزدیک مکانی که کاربر عبارت مورد نظر را جستجو می کند، نشان دهد. برای مثال اگر به دنبال رستوران در تهران باشید، بسته به IP شما که در کدام کشور هستید و عبارت را جستجو کرده اید، گوگل از تکنیک سئو محلی استفاده کرده و نزدیک ترین رستوران را به محل زندگی شما نشان می دهد.

مزایای استفاده از لوکال سئو

  • توجه ویژه گوگل به کسب و کارهایی که از سئو محلی بهره می‌برند
  • کمک به کسب و کارهای کوچکتر برای رقابت با رقیبان قوی‌تر
  • افزایش رفت و آمد به دفتر شرکت یا فروشگاه، به دلیل فاصله نزدیکتر کاربران و دسترسی راحت تر
  • جلب اعتماد مشتریان

مزایای لوکال سئو

معرفی ابزارهای سئو محلی

برای انجام سئو محلی، ابزارهای گوناگونی وجود دارد که به شما کمک می‎‌کند از جایگاه سایت خود در گوگل مطلع باشید. در این بخش چند ابزار مهم برای لوکال سئو به شما معرفی می‌کنیم.

Ahrefs

این ابزار میزان اعتبار سایت شما و بک لینک‌هایی که به سایت داده شده، برای شما نمایش می‌دهد؛ همچنین به تحلیل سایت رقبا می‌پردازد و اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود رتبه سایت استفاده کنید.

Screaming Frog

نام فارسی این ابزار، قورباغه جیغ جیغو است و از ابزارهای مهم سئو سایت و سئو محلی به شمار می‌رود. این ابزار به شما می‌گوید موتور جستجو حین بررسی سایت شما به چه اشکالاتی پی می‌‎برد. با نسخه رایگان این برنامه، می‌توانید پانصد url را بررسی کنید.

Moz local

نسبت به ابزارهای دیگر قیمت کمتری داشته و این ابزار به شما اطمینان می‌دهد که وب سایتتان در فیس بوک و گوگل لیست‌بندی شده و تضمین می‌کند که کسب و کار شما مورد بازدید قرار می‌گیرد.

نکات مهم برای بهینه سازی سئو محلی 

با استفاده از ابزارهای مناسب، رقبای خود را شناسایی کنید.

برای تولید محتوا از رقیبان بزرگتر خود الهام بگیرید. شاید بتوان گفت تولید محتوای قوی از مهم‌ترین نکات سئو به شمار می‌رود.

سایت خود را حتما ریسپانسیو کنید. امروزه حداقل 50 درصد از کاربران با جستجوهای خود را با موبایل و تبلت انجام می‌دهند؛ به همین دلیل سایت شما باید برای نسخه موبایل هم نمایش مناسبی داشته باشد.

برای رتبه گرفتن در سایت سئو داخلی و خارجی را فراموش نکنید. با این کار به موتورهای جستجو می‌فهمانید سایت شما از اعتبار خوبی برخوردار است. برای این کار از سایت‌های محلی رقیب خود کمک بگیرید.

مکان سایت خود را در google my business ثبت کنید؛ زیرا گوگل برای بررسی سایت‌ها ابتدا به نقشه گوگل مراجعه می‌کند.

اطلاعات خود مانند آدرس، ایمیل و شماره‌های تماس را در قسمت فوتر سایت قرار دهید.

نقشه را در سایت خود قرار دهید. 

برای تصاویر، عنوان و alt محلی بگذارید.

سایت‌های ایرانی پربازدیدی هستند که می‌توانید سایت خود را در صفحه مرتبط آن‌ها ثبت کنید.

برای جذب مخاطب بیشتر، در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشید و لینک آن‌ها را در سایت خود قرار دهید.

اگر وب سایتتان برای چند شهر یا چند شعبه خدمات دارد، برای هر کدام صفحه‌ای مجزا در نظر بگیرید و تولید محتوایی مختص هر مکان داشته باشید و آن‌ها را در کلمات کلیدی و تگ عنوان بگنجانید.

در سایت خود بخش نظرات کاربران را قرار دهید. در این صورت هم اعتماد کاربر جلب می‌شود و هم هنگام خواندن نظرات، مدت زمان بیشتری در سایت می‌ماند و نرخ پرش از سایت کاهش می‌یابد.

الگوریتم محلی گوگل

گوگل الگوریتم‌های زیاد و متنوعی دارد که هر کدام تحولی در نتایج جستجو ایجاد کرده‌اند؛ اما در سال‌های اخیر، با روی کارآمدن الگوریتم کبوتر گوگل، جستجوی محلی گوگل آغاز شد. الگوریتم کبوتر یا Pigeon سایت‌هایی را نشان می‌دهد که به کاربر سرچ‌کننده نزدیک‌ترین فاصله را دارد و با این روش، کار کاربران را بسیار راحت کرده است. بنابراین این الگوریتم معیار جدیدی برای رتبه‌بندی وب سایت‌ها ایجاد کرده است.

در حقیقت الگوریتم کبوتر گوگل، نتایج جستجو را تا حد زیادی شخصی سازی کرده است.

الگوریتم محلی گوگل

چرا به سئو محلی نیاز دارید؟

  • سئو محلی به دیده شدن بیشت وب سایت و کسب و کار شما کمک می کند و باعث فروش بیشتر کسب و کار شما می شود.
  • سئو محلی باعث شده مشتریان محلی بیشتری کسب و کار شما را پیدا کنند و ترافیک بیشتری به سمت سایت شما هدایت شود.
  • این متد به شما این امکان را می دهد که فرصت های تجاری جدیدی پیدا کنید.
  • این روش به شما کمک می کند تا تماس ها و بازدیدهای بیشتری از وب سایت داشته باشید.
  • با پیاده سازی این استراتژی سئو، می توانید کسب و کار آنلاین و آفلاین خود را به روشی بهتر مدیریت کنید.
  • سئو محلی به شما این امکان را می دهد که نظرات مثبت بیشتری را برای کسب و کار و خدمات خود جمع کنید و مشتریان بیشتری به دست آورید.

چرا سئو محلی اهمیت دارد؟

  • سرچ محلی بسیار هدفمند و سریع است. 
  • در سال‌های اخیر تعداد جستجوهای محلی حداقل 50 درصد افزایش یافته است.
  • تعداد کمی از سئو محلی آگاهی دارند و سایت خود را در گوگل مپ ثبت کرده‌اند. به همین دلیل به راحتی می‌توانید مشتریان زیادی از محله‌های نزدیک خود جذب کنید و حتی با رقبای بزرگ خود رقابت کنید.
  • مشتریان به کسب و کار محلی راحتتر اعتماد می‌کنند.
  • به دلیل روی کار آمدن الگوریتم کبوتر، در صورت داشتن لوکال سئو از سایت شما از رتبه بندی بهتری برخوردار می‌شود.
  • روز به روز به تعداد کاربرانی که از موبایل برای جستجو استفاده می‌کنند بیشتر می‌شود. هدف تعداد زیادی از آن‌ها پیدا کردن لوکیشن شما و راه‌های ارتباطی شماست.
نیاز به مشاوره دارید؟ x

کرج، چهارراه طالقانی

اینستاگرام پلن سایت