جستجوی صوتی گوگل چیست؟ چگونه آن را فعال کنیم؟

تاریخ ویرایش مطلب 1403/01/25
جستجوی صوتی گوگل چیست؟

امروزه جستجوی صوتی گوگل یکی از متداولترین روشهای جستجوی کاربران در فضای اینترنت به شمار میرود. نحوه کار آن به این صورت است که با فرمان صوتی کاربر ارتباط برقرار میکند و با داده هایی که در اختیار دارد و مرتبط با عبارت کاربر به نمایش میگذارد، نیاز کاربر را برطرف میکند. 

دنیای اینترنت روز به روز در حال پیشرفت است و همواره سعی کرده است مطابق با پیشرفت تکنولوژی خود را به روز کند. از طرفی موتور جستجوی گوگل همواره در پی راهی بوده است تا کاربر راحتتر به منظور خود دست پیدا کند. بنابراین هوش مصنوعی شگفت انگیزی راه اندازی کرد تا به وسیله آن مخاطب تنها با فشردن دکمه جستجوی صوتی، عبارت مورد نظر خود را بگوید و پس از آن گوگل نتایجی که کاربر میخواهد به او نمایش دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل جستجوی صوتی گوگل و نحوه فعال کردن آن بپردازیم.

جستجوی صوتی گوگل چیست؟

امروزه جستجوی صوتی گوگل یکی از متداولترین روشهای جستجوی کاربران در فضای اینترنت به شمار میرود. نحوه کار آن به این صورت است که با فرمان صوتی کاربر ارتباط برقرار میکند و با داده هایی که در اختیار دارد نتایجی را برای کاربر به نمایش میگذارد و نیاز او را برطرف میکند. 

جستجوی صوتی گوگل چیست؟

جستجوی صوتی گوگل چه تاثیری روی سئو سایت دارد؟

برای آن که سایت شما در جستجوهای صوتی بالا بیاید و رتبه بگیرد، باید سایت خود را برای سرچ های صوتی نیز بهینه کنید. طبق آمار 60 درصد از کاربرانی که از طریق تلفن همراه عبارت خود را جستجو میکنند، از جستجوی صوتی استفاده میکنند. هر چند که در حال حاضر جستجوی صوتی فارسی در گوگل ممکن است نتایج اشتباهی به دنبال داشته باشد، اما مطمئنا در آینده ای نزدیک این هوش مصنوعی پیشرفت میکند و نقایص آن به سرعت برطرف خواهند شد.

چگونه جستجوی صوتی گوگل را فعال کنیم؟

  1. در صفحه مرورگر کروم وارد بخش تنظیمات شوید. 
  2. گزینه Show advanced settings را انتخاب کنید.
  3. در قسمت Privacy، گزینه Enable "Ok Google" to start a voice search را فعال کنید.
  4. به بخش Home گوگل برگردید. حال میتوانید میکروفون رنگی کوچک را در صفحه سرچ مشاهده کنید.
  5. برای شروع میکروفون را نگه دارید و هر عبارتی که مایل هستید به صورت صوتی بگویید. 

نقش کلمات کلیدی در سرچ صوتی گوگل

برای محتواهای متنی کلمات کلیدی نقش اصلی را ایفا میکردند، اما برای جستجوهای صوتی چطور؟ کلمات کلیدی در جستجوهای صوتی چه نقشی دارند؟ بهتر است بدانید کاربران برای جستجوهای صوتی خود از عبارات طولانیتری استفاده میکنند، یعنی در واقع مقاصد خود را کاملتر و واضحتر بیان میکنند و طبیعتا هم به دنبال اطلاعات مرتبط تر و منحصر به فرد تری میگردند. پس بهتر است از عبارات Long Tail و طولانی تر استفاده کنید. 

هدف از روی کار آمدن جستجوی صوتی گوگل

هدف از ایجاد جستجوی صوتی گوگل چه بود؟

بسیاری از کاربران هنگام سرچ تایپی عبارت مد نظر خود را مشکلاتی رو به رو میشدند و این مشکلات زمانی که آنها در سرچ یک عبارت عجله داشتند بیشتر میشد، بنابراین پس از سرچ اشتباه، نتایجی هم برای آنها بالا می آمد بی ربط بود. با روی کار آمدن قابلیت سرچ صوتی گوگل، افرادی که فرصت یا حوصله تایپ عبارت را نداشتند به راحتی توانستند جستجوهای خود را انجام دهند. هدف اصلی گوگل از ایجاد جستجوی صوتی، افزایش تعامل کاربران با فضای سرچ اینترنتی بود.

جستجوی صوتی گوگل به چند زبان پشتیبانی میشود؟

جستجوی گفتاری گوگل در حال حاضر از 60 زبان مختلف دنیا پشتیبانی میکند. بنابراین تقریبا از هر کشوری که باشید میتوانید از این قابلیت گوگل استفاده کنید. اما این نکته را مد نظر داشته باشید که برخی زبانها مانند زبان فارسی از پشتیبانی قوی برخوردار نیست و کماکان اشتباهاتی در آن پیدا میشود.

سخن پایانی

جستجوی صوتی گوگل به صورت فارسی هنوز به جایگاه خوبی نرسیده است و فعلا باید مراحل پیشرفت خود را طی کند. با این حال بسیاری از مدیران سئو این جستجو را مهم میدانند و بسیاری از محتواهای خود را طبق این نوع سرچ بهینه سازی میکنند. اگر شما میخواهید از رقبای خود جلو بیفتید، پیشنهاد میکنیم از این قابلیت گوگل استفاده کنید و سئو سایت خود را به شرکت طراحی سایت پلن سایت بسپارید تا با روشهای حرفه ای متخصصان ما به سرعت و به راحتی از رقبای خود در حوزه کسب و کارتان پیشی بگیرید. پلن سایت در زمینه طراحی انواع وبسایت در شهرهای مختلف مانند طراحی سایت در کرج با نیروهای حرفه ای و با سالها تجربه در خدمت مشتریان محترم خود میباشد.

 

نیاز به مشاوره دارید؟ x

کرج، چهارراه طالقانی

اینستاگرام پلن سایت