مهمترین اقدام برای بازاریابی محتوایی ایجاد یک تقویم محتوایی مناسب است. برنامه ای منظم که بر اساس آن محتواهای خود را ایجاد و منتشر کنید. این اقدام به شما کمک میکند کار تولید محتوا را طبق یک برنامه جلو ببرید و نکته ای را فراموش نکنید. در این مطلب قصد داریم به طور کامل تقویم محتوا و اهمیت آن را بررسی کنیم و نحوه ایجاد یک تقویم محتوایی قدرتمند را برای شما شرح دهیم.
تقویم محتوایی چیست؟
تقویم محتوایی یا استراتژی محتوا عبارت است از یک برنامه منظم برای زمانی معین که محتواهای شما را بر اساس تاریخ تولید، انتشار و ویرایش مشخص میکند. برای تقویم محتوا نام نویسنده هم باید تعیین شود.
چرا باید تقویم محتوا داشته باشیم؟
گذاشتن پستهای منظم
تقویم محتوایی به خصوص در شبکه های اجتماعی، به شما کمک میکند طبق برنامه و به صورت مرتب، محتواهای خود را به صورت پست قرار دهید. گذاشتن پستهای مرتب و با فواصل زمانی مشخص به جذب کاربران و افزایش فالوور کمک زیادی میکند.
صرفه جویی در زمان
با استفاده از تقویم محتوا شما همیشه برنامه ای از پیش تعیین شده دارید و میدانید که چه محتوایی باید تولید و منتشر کنید. به علاوه این کار به شما کمک میکند محتواهای تکراری تولید نکنید.
بالا رفتن ارزش سایت نزد موتورهای جستجو
انتشار محتواهای با کیفیت با برنامه زمانی مشخص برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد و به آنها نشان میدهد که سایتی قدرتمند دارید و قصد تولید محتواهای با ارزشی دارید. با این کار گوگل رفته رفته رتبه سایت شما بهبود میبخشد.
جلب اعتماد مخاطبان
زمانی که مخاطبان سایت ببینند که طبق برنامه زمانی خاصی محتواهای مفید و با ارزش تولید میکنید، در آن برنامه زمانی به سایت شما مراجعه میکنند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند. در حقیقت مخاطب را جذب مطالب بعدی خود خواهید کرد.
حفظ تنوع محتواها
با این کار محتواهای تکراری منتشر نخواهید کرد و تنوع در آنها حفظ میشود. در این صورت مخاطبانتان احساس خستگی نخواهند کرد.
مراحل ساخت تقویم محتوا
1) تعیین مخاطب
برای ساخت تقویم محتوایی اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید مخاطبان شما هستند. این که در چه سنی هستند؟ جنسیت آنها بیشتر خانم است یا آقا؟ آیا قشر در حال تحصیل جامعه از محتواهای شما استفاده بیشتری میبرند؟ مخاطبان شما چه زمانی در طول روز را به چک کردن مطالب میپردازند؟ پس از تعیین مخاطب میتوانید محتواهای مناسب را انتخاب کنید.
2) تعیین بستر انتشار
قصد دارید محتوای تولید شده را در چه جاهایی منتشر کنید؟ در سایت یا در شبکه های اجتماعی؟ بهتر است با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبانی که دارید یکی از این دو را در اولویت بیشتری قرار دهید.
3) تعیین هدف یا KPI
تعیین هدف از مهمترین نکات پیشرفت در هر کسب و کاری است. برای ساخت تقویم محتوا باید بدانید در آخر دوره زمانی معین قصد دارید به چه جایگاه و هدفی برسید. یکی از اهداف شما باید افزایش تعداد بازیدکننده، نرخ کلیک و تعداد فالوور باشد.
4) تعیین دقیق مشخصات محتوا
به طور مثال باید تاریخ و زمان دقیق انتشار محتوا تعیین شود، کلمات کلیدی مشخص باشد، نام نویسنده و موضوع و عنوان نوشته نیز معین شود.
5) هماهنگی با تیم
در این هنگام باید با تیم تولید محتوا هماهنگ شوید. تقویم محتوا را در اختیار آنها قرار دهید و به طور دقیق مشخص کنید که هر یک از اعضا چه وظایفی را بر عهده دارند و درباره تولید محتوای متنی و تصویری آنها را توجیه کنید.
6) استارت تولید محتوا
در این مرحله میتوانید تولید محتوای برنامه ریزی شده خود را آغاز کنید. توجه داشته باشید که حتما طبق تقویم محتوایی جلو بروید و از برنامه خارج نشوید.
نکات کاربردی برای استفاده درست از تقویم محتوا
توجه به مناسبتهای تقویمی
این یک فرصت است. به مناسبتهای تقویم توجه کنید و سعی کنید محتواهایی متناسب با انواع مناسبتها منتشر کنید. به طور مثال میتوانید در ایام نوروز یا روزهای مادر، پدر یا جوان محتواهایی هماهنگ با روز تولید و منتشر کنید.
محتواهای قدیمی را ویرایش و بازنشر کنید
هر از چند گاهی به محتواهای قدیمی سری بزنید، آنها را ویرایش و کاربردی تر کنید و دوباره نشر دهید.
آیا ابزاری برای ساخت تقویم محتوایی وجود دارد؟
بله. ابزارهای قدرتمندی برای این کار وجود دارند که میتوانید از آنها برای کمک به تقویم محتوایی خود استفاده کنید. پرکاربردترین ابزار، ابزار اکسل یا گوگل شیت میباشد. ابزارهای دیگری هم مانند ترلو، آسانا و زنکیت هم وجود دارند که میتوانند برای ساخت تقویم محتوایی به شما کمک کنند.
دیدگاه پایانی
برای ساخت تقویم محتوایی به نوع کسب و کارتان، مخاطبانتان و بستری که قصد دارید در آن مطالب خود را منتشر کنید، توجه داشته باشید. ممکن است در ابتدا کاری سخت و زمانبر به نظر برسد اما با چند بار تکرار و تمرین در ایجاد تقویم محتوایی، حرفه ای خواهید شد.
اگر به دنبال شرکت تولید محتوا در کرج هستید یا قصد طراحی سایت در کرج را دارید، به شرکت طراحی سایت پلن سایت اعتماد کنید. پلن سایت با سالها تجربه و با کارشناسانی حرفه ای در زمینه طراحی انواع وبسایت و سئو سایت در خدمت شما مخاطبان گرامی میباشد.