یکی از مهمترین اقدامات برای هر کسب و کاری توجه به رفتارهای کاربران و تحلیل آن رفتارهاست. هر چه اطلاعات بیشتری درباره نیازها و سلایق کاربران خود داشته باشید، بهتر میتوانید نیازهای آنها را برطرف نمایید. از بهترین ابزاری که میتواند اطلاعات مفیدی درباره کاربران به شما بدهد، ابزار گوگل تگ منیجر میباشد. در این مطلب میخواهیم این ابزار کاربردی را معرفی کنیم و کار با آن را به شما آموزش دهیم.
گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟
گوگل تگ منیجر ابزاری است برای مدیریت تگهایی که در سایت یا اپلیکیشن قرار داده اید. تگها کدهایی هستند که از آنها برای انجام اقداماتی برای وبسایتها یا شبکه های اجتماعی استفاده میشود.
استفاده از تگ منیجر چه مزایایی دارد؟
صرفه جویی در زمان
این که بخواهید برای جمع آوری اطلاعات کاربران و بررسی رفتار آنها هربار کدنویسی کنید، بسیار برای شما زمانبر خواهد بود. از طرفی مدیریت تعداد زیادی تگ کار بسیار سخت و زمانبری میباشد و عملا غیر ممکن به نظر میرسد. با تگ منیجر بدون دستکاری در کدها، میتوانید کدهای دلخواه را در صفحات سایت وارد کنید.
قابلیت ویرایش کدها
این ابزار قدرتمند پیش نمایشی دارد که شما به وسیله آن میتوانید کدهایی که زدید را قبل از انتشار مشاهده کنید و ایرادهای آن را دریابید. با این قابلیت عملکرد کدها را به راحتی بررسی خواهید کرد.
امکان مدیریت کاربران
با این ابزار میتوانید اختیارات کاربران را سطح بندی کنید و تعیین کنید که چه افرادی میتوانند تغییرات را ایجاد کنند یا کدها را ویرایش کنند.
امکان ذخیره سازی و بازگشت به نسخه قبل
گوگل تگ منیجر این قابلیت را دارد که شما تغییرات جدید خود را لغو کنید و به نسخه قبلی برگردانید. در واقع هر جایی که نیاز به بازگشت باشد این امکان را ایجاد میکند.
دارای تگ های پیش فرض
یکی از مهمترین قابلیتهای ابزار Google Tag Manager این است که بسیاری از تگهای مهم را به صورت پیش فرض دارد و میتوانید خیلی راحت از آنها استفاده کنید.
امنیت بالا
تگهایی که توسط گوگل تگ منیجر قرار میگیرند کاملا امن هستند و هیچ مشکلی از بایت امنیت برای شما پیش نخواهد آمد.
ابزار رایگان
این ابزار کاربردی کاملا رایگان میباشد و سبب میشود در هزینه ها صرفه جویی شود.
دنبال کردن رویدادها
با این ابزار میتوانید به راحتی مسیر حرکت کاربر، رفتار کاربر، این که روی چه لینکهایی کلیک کرده و با چه مطالبی ارتباط بیشتری برقرار کرده را بررسی نمایید.
گوگل تگ منیجر با گوگل آنالیتیکس چه تفاوتی دارد؟
گوگل آنالیتیکس ابزار مهمی است که اطلاعات مفیدی از میزان بازدید از صفحات مختلف وبسایت، زمان بازدید کاربران و اطلاعاتی درباره کاربران میدهد. اما تگ منیجر آماری را نشان نمیدهد و تنها کدها را به صورت تگ قرار میدهد تا مشکلی برای سرعت سایت رخ ندهد و دیگر نیازی به قرار دادن کدهای پیچیده نباشد. از طرفی این ابزار اطلاعاتی که آنالیتیکس در اختیار ما قرار نمیداد مانند ردیابی کاربر و این که روی چه لینکی کلیک کرده را به ما نشان میدهد.
Googe Tag Manager از چه بخشهایی تشکیل شده است؟
تگها
تگ در واقع تکه کدی است که در سایت قرار دارد. وظیفه اصلی این ابزار، تبدیل کدهای پیچیده به تگ کوتاه است و به این وسیله اطلاعات از طریق این تگ به آنالیتیکس ارسال میشود.
ترایگرها
وظایفی که برای تگ در نظر گرفته میشود تریگر میگویند. در واقع به وسیله آن میتوان وظایف هر تگ را مشخص کرد و معین کرد چه زمانی تگها فعال شوند.
متغیرها
متغیرها وظیفه نگهداری یک سری اطلاعات را بر عهده دارند. متغیرها به دو دسته پیش فرض و سفارشی تقسیم میشوند. در این قسمت باید متغیرهایی را انتخاب کنید تا به وسیله آن ترایگر یا محرک شروع به کار کند.
تگ منیجر چگونه کار میکند؟
این ابزار یک سری از کدهای دستوری جاوا را روی سایت قرار میدهد. این کدها اطلاعات سایت شما را برمیدارند و به منبع دیگری میفرستند. مانند خزنده های گوگل که در صفحات مختلف یک وبسایت میگردند تا اطلاعات را دربیاورند. در واقع هدف از ایجاد ابزار گوگل تگ منیجر انتقال اطلاعات مفید به ابزارهای تحلیلگری مانند گوگل آنالیتیکس است.
ابزار گوگل تگ منیجر چه کمکی به سئو سایت میکند؟
این ابزار نقاط ضعف و قوت وبسایت شما را پیدا میکند و به اطلاع شما میرساند. به عنوان مثال میتوانید ببینید کاربران وارد چه صفحات و لینکهایی از سایت شما میشوند، چه زمانی را در سایت سپری میکنند، کجا دکمه بازگشت را میزنند و تعداد کلیک روی یک صفحه چقدر است. بنابراین ابزار GTM برای مدیریت محتواها کمک بسیار زیادی میکند. استفاده از این ابزار نیاز به مهارت خاصی ندارد.
گوگل تگ منیجر چه کاربردی دارد؟
ایجاد تگهای مختلف کاری پیچیده و زمانبر است. اگر این تگها به درستی مدیریت نشوند ممکن است اطلاعات اشتباهی را نشان دهند یا موجب کندی سایت شوند. به علاوه این ابزار کمک میکند کسی که دانش برنامه نویسی بالایی هم نداشته باشد بتواند تگهایی را به راحتی ایجاد کند.
سخن پایانی
ابزار تگ منیجر را بررسی کردیم. اما باید بدانید سئو سایت به کار با گوگل تگ منیجر ختم نمیشود. برای سئو سایت نیاز به متخصصان سئو حرفه ای میباشد. برای این کار میتوانید از کارشناسان شرکت طراحی سایت پلن سایت کمک بگیرید. پلن سایت با چندین سال سابقه معتبر در زمینه طراحی انواع وبسایت از جمله طراحی سایت در کرج در خدمت مشتریان محترم خود میباشد.