فاکتورهای زیادی وجود دارند که گوگل در الگوریتمهای خود طراحی کرده و از آنها جهت رتبه بندی وبسایتها بهره میبرد. جالب است بدانید برخی از این فاکتورها هنوز که هنوزه ناشناخته هستند و تنها حدس و گمانهایی درباره آنها زده میشود. در این مطلب متغیرهای شناخته شده گوگل که بر اساس آنها به رتبه بندی وبسایتها میپردازد و عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو را جمع آوری کرده ایم. تا آخر این مقاله همراه ما باشید.
عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو
1) سایت قابل ایندکس شدن باشد
اولین قدم برای مشاهده سایت شما توسط گوگل و رتبه بندی آن، ایندکس شدن آن میباشد. سایت شما باید کاملا آماده ایندکس باشد. به چه صورت؟
- حواستان باشد ایندکس محتوای خود را در فایل Robots.txt قرار نداده باشید.
- اگر تیک noindexing را زده باشید، گوگل از ایندکس سایت شما چشم پوشی میکند.
2) کلمات کلیدی مناسب استفاده شده باشد
یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو، استفاده از کلمات کلیدی پرکاربرد و پرسرچ و مورد علاقه کاربران است، نکته قابل توجه این است که از کلمه کلیدی مورد نظر بیش از حد استفاده نکنید و به طور طبیعی و پراکنده آن را به کار ببرید. موتور جستجو میخواهد بفهمد شما در محتوای خود درباره چه موضوعی صحبت کرده اید. نکته بعدی این است که کلمات کلیدی مترادف هم در محتوای خود بگنجانید. به طور مثال اگر کلمه کلیدی اصلی شما "سئو سایت" میباشد، از کلمات مشاوره سئو، بهینه سازی سایت، سئو صفحات و ... نیز استفاده کنید.
3) محتواهای با کیفیت بنویسید
میدانید که محتوا پادشاه است. محتواهای با کیفیت، مطالب مفیدی در اختیار کاربران قرار میدهند و به تمام سوالات کاربران پاسخ میدهند. از آنجایی که رضایت کاربران در اولویت گوگل قرار دارد، پس محتواهای مورد علاقه کاربران مورد توجه گوگل قرار میگیرد. بنابراین همواره محتواهایی تولید کنید که نیاز مخاطب را برطرف میکنند.
4) سایت شما از سرعت بارگذاری خوبی برخوردار باشد
یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه بندی سایتها بررسی سرعت بارگذاری و لود شدن وبسایت میباشد. کاربران علاقه ای به سایتهایی که به کندی باز میشوند و قابل استفاده هستند ندارند و برای لود شدن کامل صفحه صبر نمیکنند، از این رو تنها 3 تا 4 ثانیه صبر میکنند و در صورت لود نشدن صفحه به سرعت دکمه بازگشت را میزنند.
5) محتواهای تازه بنویسید و محتواهای قدیمی را به روز کنید
گوگل الگوریتمی به نام "تازگی محتوا" دارد که تلاش میکند محتواهای تازه تر و به روز تر را در برای کاربران به نمایش بگذارد. به همین دلیل همواره باید به ویرایش محتواهای قدیمی بپردازید و تاریخ آن را ثبت کنید تا گوگل متوجه شود محتوای شما جدید و به درد بخور میباشد.
6) قدرت بک لینکها را دست کم نگیرید
بک لینک های با کیفیت به این معنی میباشد که سایت شما از ارزش بالایی برخوردار است و به همین دلیل سایتهای دیگر به شما لینک داده اند. به همین دلیل هرچه یک صفحه بک لینک بیشتری داشته باشد، از نظر گوگل ارزش بالاتری خواهد داشت. این نکته را فراموش نکنید که بک لینکها باید کیفیت بالایی داشته باشند، در غیر این صورت نتیجه عکس خواهند داد.
7) وبسایت شما برای موبایل بهینه سازی شده باشد
در سالهای اخیر گوگل به اهمیت جستجوهای موبایلی پی برده است، به همین دلیل الگوریتمی به نام اولویت با نسخه موبایل طراحی کرد که به وسیله آن به نسخه موبایل وبسایت اهمیت بیشتری بدهد و رتبه بندی سایتها را بر مبنای آن انجام دهد.
8) از تصاویر و ویدئوهای مرتبط در صفحات استفاده کنید
کاربران معمولا مشاهده عکس و فیلم را به مطالعه متن ترجیح میدهند. در صورتی که در محتوای خود ویدئوی مناسبی قرار داده باشید مخاطبان آن را باز میکنند و وقت زیادی را صرف مشاهده آن میکنند. از این رو زمان بازدید از سایت بیشتر و نرخ پرش از سایت شما کاهش میباید. این خود از عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو به شمار میرود.
دیدگاه پایانی
عوامل رتبه بندی موتورهای جستجو را بررسی کردیم، اما اگر بخواهیم به طور کلی مهمترین فاکتور گوگل را بررسی کنیم باید بگوییم که شما باید سایت خود را برای کاربران طراحی و سئو کنید و نه برای خوشایند گوگل. بررسی کنید که کاربران به مطالعه و مشاهده چه مطالب و تصاویری علاقه دارند. همچنین سوالات احتمالی کاربران را حدس زده و به آنها پاسخ دهید. در یک کلام محتواهایی کاربرپسند منتشر کنید. برای بررسی این نکات ابزاری وجود دارند که میتوانید با آنها در مقاله ابزار آنالیز سایت آشنا شوید.
برای طراحی سایت در کرج و سئو سایت طبق عوامل رتبه بندی گوگل میتوانید روی شرکت طراحی سایت پلن سایت حساب کنید. پلن سایت شرکتی با چندین سال سابقه درخشان میباشد که با دانش برنامه نویسی بهترین سایتها با قویترین پشتیبانی به شما ارائه میدهد. نمونه کارهای پلن سایت را میتوانید در سایت ما مشاهده نمایید.