نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ کلیک یا CTR چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

<p>نرخ کلیک (CTR)، معیاری مهم برای سنجش میزان کلیکی است که از کاربران دریافت می&zwnj;کنید. این نرخ می&zwnj;تواند برای بهینه سازی سایت به شما کمک کند تا آمار مشخصی از مخاطبان خود داشته باشید. در این مقاله درباره CTR و روش های افزایش آن صحبت شده است.</p>

پلن سایت
پلن سایت

برای اینکه بتوانید رتبه سایت خود را ارتقاء دهید باید با نرخ کلیک، آشنایی داشته باشید. نرخ کلیک همانطور که از نام آن مشخص است منجر به کلیک گرفتن سایت شما می‌شود. در واقع تمام اطلاعاتی که روی سایت خود به نمایش می‌گذارید، اگر منجر به ورود کاربر به سایت نشود، عملا فایده ای نخواهد داشت. برای اینکه بتوانید کلیک بیشتری از کاربر بگیرید، باید مفهوم نرخ کلیک را درک کنید. در این مقاله مفهوم نرخ کلیک توضیح داده شده است.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

کلمه CTR، مخفف عبارت Click Through Rate به معنای نرخ کلیک می‌باشد. زمانی که کاربران کلمه کلیدی مورد نظر خود را جستجو می‌کنند، گوگل نتایجی را به آن ها نشان می‌دهد. اگر در بین این نتایج، صفحه یا وبلاگی از سایت شما حضور داشته باشد، یک ایمپرشن IMPREESION برای سایت شما ثبت خواهد شد. حال در صورتی که کاربران بر روی سایت شما کلیک کنند، یک عددی هم برای کلیک ها در نظر گرفته می‌شود. نرخ کلیک، از تقسیم تعداد کلیک ها بر ایمپرشن محاسبه می‌شود که این عدد در 100 ضرب شده و عدد به دست آمده، نرخ کلیک سایت را نشان می‌دهد.
به طور مثال، فرض کنید یک صفحه ای برای کلمه کلیدی طراحی سایت دارید. در صورتی که این صفحه شما در نتایج گوگل 200 بار نمایش داده شود و کاربران 50 بار روی آن کلیک کرده باشند، مقدار نرخ کلیک صفحه سایت شما برابر با 25 درصد خواهد بود.
نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران را که بر روی سایت کلیک کرده اند را نمایش می‌دهد و از تقسیم تعداد کلیک ها بر تعداد دفعاتی که سایت ما در نتایج گوگل نشان داده شده است را نشان می‌دهد.

 

چرا باید به نرخ کلیک توجه کنیم؟

نرخ کلیک تاثیر زیادی روی فروش شما می‌گذارد و در صورتی که ترافیک سایت شما افزایش یابد، گوگل به اعتبار سایت شما پی می‌برد. البته CTR باعث رتبه دهی به سایت شما نمی‌شود اما برای جذب مخاطبان هدف بسیار مهم است.
گوگل از الگوریتم های مختلفی برای رتبه بندی سایت استفاده میکند و اگر سایت شما جزء نتایج اولیه گوگل باشد، یعنی از محتوای مفیدی استفاده کردید. بیشتر کاربران در صفحه گوگل نیاز خود را پیدا کرده و به صفحات دیگر مراجعه نمی‌کنند. پس در صورتی که بتوانید در صفحه اول گوگل ظاهر شوید، نرخ کلیک خوبی را می‌توانید برای سایت خود به ارمغان بیاورید. تنها ظاهر شدن در نتایج گوگل کافی نیست و باید کاربران را ترغیب کنید تا از بین سایت های دیگر، سایت شما را انتخاب کنند.
 

چه روش هایی برای افزایش نرخ کلیک وجود دارد؟

برای اینکه بتوانید در رقابت های صفحه اول گوگل برنده شوید، باید نرخ کلیک سایت خود را بهینه کنید. روش هایی برای افزایش CTR وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

استفاده از عنوان جذاب

وقتی سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده می‌شود، کاربر اولین نمایشی که از سایت شما مشاهده می‌کند، عنوان سایت است. نوشتن یک عنوان جذاب می‌تواند کاربران زیادی را به سایت شما جذب کند.
برای نوشتن عنوان جذاب می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

  • استفاده از افعال منفی برای برانگیختن احساسات کاربر
  • استفاده از اعداد
  • استفاده از پرانتز، گیومه و حتی ایموجی
  • استفاده از کلمات سوالی

نکات بیشتری برای عنوان نویسی مناسب وجود دارد، توصیه می‌شود به صورت جداگانه درباره نوشتن عنوان جذاب برای جذب مخاطب، مطالعه کنید.

استفاده از متا دیسکریپشن

توضیحات متا برای این به کار می‌رود تا در فرصت کمی که داریم، مخاطب را برای کلیک روی سایت ترغیب کنیم. برای اینکه بتوانید کاربران را به سایت خود جذب کنید، بهتر است از کلمات جذب کننده استفاده کنید.
علاوه بر این توضیحات متا باید توضیح کوتاهی از محتوایی باشد که مخاطب قرار است با آن مواجه شود.
درباره مزیت ها و تفاوت هایی که با رقیبان خود دارید در توضیحات متای سایت بنویسید.

استفاده از URL های ساده و مفید

وقتی شما از URL مناسب برای صفحات خود استفاده کنید، هم تشخیص آن برای گوگل راحتتر می‌شود و هم برای کاربران جذاب خواهد بود. بنابراین سعی کنید از URL های کوتاه و در عین حال مفید، استفاده نمایید.

استفاده از محتوای جدید

طبق الگوریتم تازگی محتوا، هر چقدر محتوای خود را به روز و جدید کنید، از نظر گوگل سایت فعال و با ارزشی خواهید بود. بسیاری از کاربران هم به آخرین تاریخ انتشار محتوا توجه می‌کنند. پس حتما سعی کنید محتوای خود را به روز نگه دارید.

پاسخ به سوالات کاربر

وقتی کاربری وارد سایت شما می‌شود، نیاز دارد تا جواب خود را هر چه سریع تر پیدا کند. بنابراین از بازی با کلمات خودداری کنید و محتوای مفیدی تولید نمایید تا کاربر بعد از کلیک هم در سایت شما باقی بماند.
برای پاسخ به نیاز کاربر، می‌توانید از سوالات متداول استفاده کنید. قیمت و اطلاعات محصولات خود را به صورت کامل و خلاصه بیان کنید. از تصاویر و ویدیو برای معرفی خدمات یا محصول خود استفاده کنید.

بهینه سازی نسخه موبایل

در صورتی که روی نسخه موبایلی سایت خود کار نکرده باشید، بسیاری از کاربران خود را از دست خواهید داد. نسخه موبایلی سایت حتی از نظر الگوریتم های گوگل هم نسبت به نسخه دسکتاپ، اولویت دارد. پس در صورتی که میخواهید کلیک گرفته و مخاطب هدف زیادی جذب سایت شما شوند، نسخه موبایلی سایت خود را بهبود ببخشید.

استاندارد نرخ کلیک چقدر است؟

نمی‌توان عدد مشخصی برای نرخ کلیک بیان کرد. نرخ کلیک سایت به حوزه کاری شما و کلمه کلیدی که توسط کاربر سرچ می‌شود، بستگی دارد.
ممکن است در حوزه فعالیت شما، میانگین نرخ کلیک در نسخه موبایل 40 درصد باشد و در نسخه دسکتاپ، 20 درصد باشد. این اعداد بنا بر دلایل مختلفی، قابل تغییر هستند.

آیا CTR روی سئو تاثیرگذار است؟

گوگل برای رتبه دهی به سایت ها از معیارهای مختلفی استفاده می‌کند. یکی از عواملی که در رتبه دهی به سایت شما تاثیر گذار است، نرخ کلیک یا CTR می‌باشد. سایتی که رتبه بالایی دارد، قطعا نرخ کلیک بالایی دارد. اما افزایش نرخ CTR می‌تواند باعث بهبود جایگاه سایت شود. یعنی در طی یک بازه بلند مدت، نرخ کلیک سایت شما مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که عدد مناسبی داشته باشد، سایت شما می‌تواند جایگاه بالاتری دریافت کند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله، به اهمیت نرخ کلیک پرداخته شد تا حتما برای بهینه سازی سایت خود به آن توجه کنید. گوگل تمامی معیارهایی که برای رتبه دهی به سایت استفاده می‌کند، جهت رضایت کاربر به کار می‌برد. CTR هم یک معیاری برای رضایت کاربران از سایت شما می‌باشد. زیرا این عدد نشان دهنده جذب کاربران می‌باشد. بنابراین سعی کنید در نتایج گوگل، کاربران را به خود جذب کنید تا نرخ کلیک بالاتری داشته باشید. در صورتی که سوالی در مورد نرخ کلیک دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...