تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی که به عنوان PPC هم شناخته میشود، نوعی روش تبلیغاتی است که به ازای هر کلیکی که دریافت میکنید، باید هزینه آن را بپردازید.PPC مخفف عبارت pay per click به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است. به طور مثال، شما تبلیغ سایت خود را در یک سایت پربازدید قرار میدهید و به ازای هر کلیکی که برای سایت شما ثبت شود، به صاحب سایت باید پول پرداخت کنید.
گوگل ادوردز یا گوگل ادز هم تبلیغات کلیکی را ارائه میکند و هزینه آن دقیقا به صورت PPC محاسبه میشود. در ادامه قصد داریم تا شما را با تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز آشنا کنیم تا در صورت نیاز، برای توسعه کسب و کار خود، استفاده کنید.
تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز چیست؟
تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز (که حالا به نام گوگل ادز شناخته میشود) بر اساس مدل پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) عمل میکند. در این تبلیغ، شما به عنوان شخصی که قصد دارید تا سایت خود را تبلیغ کنید، کلمه کلیدی مناسب با کسب و کار خود را انتخاب میکنید و مبلغی که قادر به پرداخت آن برای هر کلیک هستید را پیشنهاد میکنید. در نهایت سایت شما برای تبلیغ در صفحه اول گوگل قرار داده میشود.
تبلیغات سایت شما برای کاربرانی که کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو کرده اند، به صورت لینک های تبلیغاتی در صفحه اول نمایش داده میشود. به طور مثال ممکن است کلماتی را در گوگل سرچ کرده باشید که در بالای آدرس سایت، کلمه sponsored نوشته شده باشد. این بدین معناست که این سایت ها در آن کلمه کلیدی مرتبط با کسب و کار خود، از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کرده اند. زمانی که بازدیدکننده ها بر روی این لینک کلیک کرده و وارد سایت شوند، به ازای هر کلیک هزینه ای از اعتبار تبلیغ شما کم شده و برای گوگل واریز میشود.
با استفاده از گوگل ادورز دیگر به سئو سایت نیاز نیست و پس از طراحی سایت به سرعت میتوانید وارد رقابت با رقیبان خود شوید. اما دقت نمایید هزینه ادورز نسبتا بالاست و مانند سئو همیشگی نیست و اگر زمانی پنل خود را شارژ نکنید به سرعت از لیست نتایج خارج خواهید شد.
تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز چگونه کار می کند؟
همانطور که گفته شد، تبلیغات کلیکی گوگل نوعی از بازاریابی اینترنتی (PPC) است که به ازای هر کلیکی که سایت تبلیغ کننده دریافت میکند، هزینه ای را باید پرداخت کند. در تبلیغ کلیکی گوگل، کاربران بر روی لینکی که برای تبلیغ قرار داده اید، کلیک کرده و به ازای بازدید آن ها از سایت، هزینه ای در نظر گرفته میشود. البته هزینه هر کلیک چندان زیاد نیست و شما میتوانید با داشتن برنامه ریزی و ساختار درست برای سایت خود، چند برابر هزینه ای که برای تبلیغ پرداخت کرده اید را دریافت کنید.
در این نوع تبلیغ، افراد متقاضی تبلیغ برای کلمات کلیدی مورد نظر خود درخواست میدهند و گوگل از بین این متقاضیان، پیشنهاد های مناسب تر را انتخاب میکند و در صفحه اول قرار میدهد. یعنی یک مزایده ای برای این کلمات کلیدی وجود دارد که هر متقاضی که بتواند کیفیت و هزینه بالاتری را ارائه کند، برنده خواهد شد. البته زمانی تبلیغات گوگل برای شما تاثیر مثبتی دارد که به درستی بتوانید کلمه کلیدی مناسب را انتخاب کنید و از محتوای مناسب برای جذب کاربران استفاده نمایید.
چگونه از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟
برای اینکه بتوانید از تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز استفاده کنید، باید مراحل زیر را طی کنید:
- ایجاد حساب کاربری: ابتدا باید در وبسایت گوگل ادز یک حساب کاربری ایجاد کنید.
- انتخاب کمپین: نوع کمپین خود را مشخص میکنید. رایجترین نوع کمپین، شبکه جستجو است که در آن تبلیغات شما در صفحات نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود.
- انتخاب کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان را که میخواهید تبلیغات شما برای آنها نمایش داده شود، انتخاب میکنید.
- نوشتن متن تبلیغ: متن تبلیغ خود را به گونهای مینویسید که جذاب و متقاعد کننده باشد و کاربران را به کلیک بر روی آن ترغیب کند.
- تعیین بودجه: بودجه روزانه یا ماهانه خود را برای کمپین تان تعیین میکنید.
- انتخاب نوع مزایده: نوع مزایده خود را مشخص میکنید. رایجترین نوع مزایده، CPC (هزینه به ازای هر کلیک) است که در آن شما به ازای هر کلیک بر روی تبلیغات، مبلغی را به گوگل پرداخت میکنید.
پس از انجام مراحل بالا، تبلیغات شما در صفحات نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود. زمانی که کاربری بر روی تبلیغ شما کلیک میکند، به صفحهای در وبسایت شما هدایت میشود.
چه نکاتی در مورد تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز باید رعایت شود؟
مواردی برای تبلیغات کلیکی گوگل ادوردز وجود دارد که بهتر است حتما به آن ها توجه کنید. این موارد عبارت است از:
- انتخاب کلمات کلیدی مناسب: انتخاب کلمات کلیدی مناسب، یکی از مهمترین عوامل موفقیت در تبلیغات کلیکی است. کلمات کلیدی باید مرتبط با کسب و کار شما باشند و توسط کاربران جستجو شوند. همچنین میتوانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند Google Keyword Planner استفاده کنید.
- نوشتن متن تبلیغ جذاب: متن تبلیغ شما باید جذاب و متقاعد کننده باشد تا کاربران را به کلیک بر روی آن ترغیب کند. کلمات کلیدی مرتبط را در متن تبلیغ خود به کار ببرید. حتما از یک پیشنهاد ارزشمند برای جلب توجه کاربران استفاده کنید.
- ایجاد صفحات لندینگ مناسب: صفحات لندینگ خود را طوری طراحی کنید تا مخاطب درگیر شود و اقدام به خرید یا ثبت نام کند. سرعت بارگذاری این صفحات را بهبود دهید و صفحه ای با محتوای مفید ارائه کنید.
- تعیین بودجه مناسب: بودجه خود را به گونهای تعیین کنید که بتوانید به طور مداوم تبلیغات خود را نمایش دهید.
- بهینهسازی کمپین: به طور مداوم کمپین خود را رصد کنید و در صورت نیاز، تغییراتی در آن ایجاد کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. اگر در برنامه ریزی کمپین تبلیغاتی تجربه زیادی ندارید، حتما از متخصصین برای این کار کمک بگیرید تا هزینه ای که پرداخت میکنید، بازگشت سود بخشی داشته باشد.
گوگل ادوردز یا همان گوگل ادز از روش های تبلیغاتی است که میتواند به رشد کسب و کارها کمک زیادی کند.سعی کردیم در این مقاله مطالبی برای داشتن تبلیغات پربازده بیان کنیم. پیشنهاد میشود برای استفاده از تبلیغات گوگل ادز، حتما از افراد متخصص مشورت بگیرید. در صورتی که سوالی در مورد تبلیغات گوگل ادز دارید، حتما در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.