تگ کنونیکال (Canonical) چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟

تگ کنونیکال (Canonical) چیست و چه کاربردی در سئو سایت دارد؟

<p>یکی از عواملی که تاثیر بسیار زیادی بر روی&nbsp;<strong>سئو سایت</strong>&nbsp;دارد، استفاده از&nbsp;تگ کنونیکال (Canonical) می باشد. برای جلوگیری از تشخیص اشتباه موتورهای جستجو در محتوای اصلی، باید از تگ کنونیکال Canonical استفاده کرد. این تگ کمک شایانی به موتورهای جستجو میکند تا مطالب وب سایت بهتر&nbsp;ایندکس شوند.</p>

پلن سایت
پلن سایت

تگ canonical چیست؟

تگ کنونیکال یک روشی می باشد که با استفاده از آن می‌توانید به موتورهای جستجو اطلاع دهید که صفحه‌ای که مورد خزش قرار داده اند، شامل محتوای اصلی است یا محتوای اصلی در صفحه دیگری قرار دارد. تگ‌های کنونیکال باعث می‌شوند تا محتواهای تکراری و کپی توسط موتورهای جستجو شناسایی و ارجحیت آدرس‌ها برای موتورهای جستجو مشخص شوند. به بیانی واضح، هرگاه تگ Canonical یا تگ کنونیکال (کد Rel=Canonical) در یک صفحه قرار گیرد، گوگل به آدرس این تگ، اهمیت بیشتری می‌دهد.

آموزش استفاده از تگ کنونیکال

تگ کنونیکال باید در قسمت Head قرار بگیرد چرا که گوگل به تگ‌هایی که در بدنه کد‌ها قرار بگیرند، توجهی نمی کند. این امر به دلایل امنیتی می باشد چرا که وب‌سایت‌ها امکان ویرایش کد را در بدنه سایت برای کاربران فراهم کرده‌اند. اگر تگ کنونیکال در بدنه سایت نیز عمل کند کاربران می‌توانند به وب سایت ها ضربه بسیاری وارد کنند. به منظور کانونی سازی صفحات می‌توان از کد زیر استفاده کرد. 

</ "link rel="canonical" href="http://example.com/">

در ابتدا باید لینک صفحه وارد شود و پس از آن کد "rel="canonical را وارد کرد. در پایان بعد از وارد کردن href، آدرس صفحه جدید نیز باید وارد شود. 

تفاوت استفاده از تگ کنونیکال و ریدایرکت 301

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از افراد را مشغول می کند، درباره تفاوت تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 می باشد. اعتبار صفحه در تگ کنونیکال منتقل می‌شود، اما زمانی که صفحه A به کمک تگ کنونیکال به صفحه B ارجاع داده می شود، موتورهای جستجو می‌دانند که صفحه B صفحه اصلی است، اما کاربران می‌توانند صفحه A و B را همزمان مشاهده کنند. اگر از ریدایرکت 301 استفاده شود، کاربران به شکل اتوماتیک به صفحه ‌‌‌B منتقل می‌شوند و دیگر نمی‌توانند صفحه A را مشاهده کنند. این موضوع یک فرق اصلی تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 در عین شباهت می باشد.

نکات مهم در هنگام استفاده از تگ کنونیکال

در هنگام استفاده از تگ Canonical بهتر است به نکات زیر توجه لازم را داشته باشید:

  1. خود ارجاعی (self-referential) بودن تگ کنونیکال

اصلا بد نیست که تگ Canonical در صفحه‌ای که برای فرد ارجحیت دارد، استفاده شود؛ اگر آدرس‌های X و... از محتوای تکراری برخوردار باشند و آدرس X نیز به‌عنوان صفحه اصلی شناخته شود، بهتر است که تگ Canonical در این صفحه به کار برده شود و آدرس صفحه X (آدرس خود صفحه) را وارد کرد.

  1. استفاده از تگ Canonical در صفحه اصلی وب‌سایت

وجود محتوای تکراری در صفحه اصلی، از مشکلات رایج وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود که کاربران اینترنتی ممکن است با آدرس‌های مختلف به صفحه اصلی هدایت شوند، در این زمان بهتر است از این تگ برای جلوگیری از محتوای تکراری و مشکلاتِ پیش‌بینی نشده‌ مانند کاهش رتبه صفحات استفاده کرد.

  1. پرهیز از ارسال سیگنال‌های مخلوط و مبهم

موتورهای جستجو ممکن است تگ‌های Canonical حاوی سیگنال‌های مبهم را در نظر نگیرند. همچنین، اصلا از تگ کنونیکال در صفحه A برای اشاره به صفحه B و ریدایرکت کردن صفحه B به آدرس A استفاده نکنید. در این حالت، یک سیگنال مبهم به موتورهای جستجو ارسال شده و به دلیل عدم تشخیص صفحه اصلی، تگ کنونیکال به‌طور کلی در نظر گرفته نمی شود. همچنین از تگ کنونیکال نباید به‌صورت زنجیره‌ای استفاده کرد.

تگ Canonical چطور بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؟

Canonical Tag یک عنصر مهم در سئو سایت بوده که این امکان را برای شما فراهم می کند تا موتورهای جستجو را متوجه کنید که صفحه‌ای که انتخاب کرده اید، نسخه اصلی است. به عبارت دیگر با استفاده از تگ کنونیکال، می‌توانید به گوگل و سایر موتورهای جستجو اطلاع دهید که شاید نسخه های مشابه یک صفحه در وبسایت وجود داشته باشد، اما نسخه اصلی همین صفحه ای است که شما مشخص کردید.

با استفاده از تگ کنونیکال، می‌توانید مشکلات دوباره تولید محتوا (Duplicate Content) در وب سایت خود را حل کنید. برای مثال اگر یک صفحه در وب سایت به چندین نسخه تقسیم شد، مانند نسخه‌های مختلف آدرس URL یا ورژن‌های مختلف یک صفحه، با استفاده از Canonical Tag، به عنوان نسخه اصلی صفحه مورد نظر برچسب می خورد و رتبه آن تغییر خواهد کرد.

گوگل بر چه اساسی آدرس مرجع را انتخاب می‌کند؟

بعد از رو به رو شدن ربات‌های گوگل با چندین صفحه که محتوای مشابهی دارند، تلاش می شود تا بهترین نتیجه از نظر حجم و کیفیت محتوا شناسایی شده و در نتایج جستجو نمایش داده شود. بهترین مرجع و صفحه اصلی از نظر گوگل بر اساس فاکتورهای زیر تعیین می‌شود:

  1. قرار گرفتن در نقشه سایت

صفحاتی که در نقشه سایت تعریف شده باشند، در مقایسه با سایر نسخه‌ها، شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان آدرس مرجع از نظر گوگل دارند.

  1. تعداد و کیفیت لینک‌های داخلی و خارجی

آدرسی که لینک بیشتری گرفته باشد و بیشتر معرفی شده باشد، از نظر گوگل گزینه بهتری برای کاربران است. اغلب صفحات داخلی سایت ما از نظر لینک‌سازی خارجی غنی نیستند و دریافت لینک هایی معتبر با آدرس اشتباه می‌تواند نسخه مرجع را از دید گوگل پنهان کرده یا تغییر دهد.

  1. حجم و کیفیت محتوا

معمولا آدرس‌های داینامیک محتوای کمتری را به کاربر نمایش می‌دهند و در نتیجه احتمال انتخاب آن‌ها به‌عنوان صفحه مرجع کم می باشد. اگر گزینه‌هایی برای تغییر ترتیب نمایش مثل ارزانترین، پربازدیدترین و… باشد، محتوای صفحات تولیدی بسیار شبیه به هم می شود و در اینجا نقش تگ کنونیکال بسیار پررنگ خواهد شد.

نحوه تنظیم تگ کنونیکال در وردپرس

اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرسی استفاده می‌کنید، می‌توانید از افزونه Yoast استفاده کرده و بعد از نصب این افزونه، تگ Canonical را برای صفحات مختلف اجرا کنید. برای تنظیم به قسمت Advanced افزونه مراجعه کنید و در بخش Canonical URL آدرسی به غیر از URL صفحه جاری وارد کنید.

اهمیت تگ کنونیکال به قدری زیاد است که در ابزار Google Search Console و در بخش Coverage، چهار حالت متفاوت بر اساس تگ کنونیکال صفحه گزارش می‌شود. معنای هریک از این پیام‌ها به شرح زیر است:

  • Alternate page with proper canonical tag: صفحاتی که با تگ کنونیکال به آدرس دیگری ارجاع داده شده‌اند و از نظر گوگل آدرس کاملا مناسب بوده است.
  • Duplicate without user-selected canonical: صفحاتی که از نظر گوگل محتوای تکراری داشته اند و در آنها از تگ کنونیکال استفاده نشده است.
  • Duplicate, submitted URL not selected as canonical: محتوای صفحه تکراری بوده اما گوگل آدرسی که به عنوان مرجع معرفی شده را نپذیرفته است.
  • Duplicate, Google chose different canonical than user: محتوای صفحه از نظر گوگل تکراری بوده و آدرسی که به عنوان صفحه کانونی معرفی شده پذیرفته نشده و گوگل خود صفحه دیگری را به عنوان نسخه اصلی انتخاب کرده است.

اگر همچنان لزومی برای استفاده از تگ کنونیکال نمی بینید، بهتر است به صورت دقیق تر سایت های خود را بررسی کنید و نتایج گوگل را دنبال کنید.

سئو سایت در کرج یکی از مهمترین خدمات مجموعه پلن سایت است.

امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...