رپورتاژ آگهی چیست؟
رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری، نوعی تبلیغ متنی در قالب یک گزارش و خبر می باشد. سایت Entrepreneur رپورتاژ آگهی را این گونه تعریف می کند: "رپورتاژ آگهی (رپورتاژ خبری) اطلاعیهای است که از سوی واحد روابط عمومی با هدف اطلاعرسانی اتفاقات کسب و کار به مردم در رسانههای مختلف و انتشارات مرتبط و هدفمند منتشر میشود."
رپورتاژ خبری نوعی تبلیغ به صورت یک گزارش یا متن خبری بوده که باید توسط یک فرد متخصص و خبره منتشر شود. یک رپورتاژ آگهی عالی، مخاطب را در مسیر مورد نظر خود همراهی و هدایت می کند تا اتفاقی که مورد نظر صاحب رپورتاژ می باشد، رقم بخورد.
انواع رپورتاژ
اگر رپورتاژها را بر اساس نوع انتشار و نوع تبلیغات بخواهیم با هم مقایسه کنیم، با 3 نوع رپورتاژ مواجه می شویم:
- رپورتاژ خبری: رپورتاژی در قالب گزارش می باشد که در سایتها یا کانالهای خبری منتشر میشود. در این متن و گزارش، به صورت محسوس کو بدون اغراق و جلب و توجه زیاد کالا و خدمات مربوطه معرفی می شود.
- رپورتاژ تبلیغاتی: متن این رپورتاژ به صورت مقالهای بیطرفانه نوشته می شود که بعد از ایجاد حس نیاز نسبت به محصول یا خدمات، به صورت نامحسوس راه حلی به مخاطب ارائه میدهد.
- رپورتاژ مالتی مدیا: با استفاده از رپورتاژ مالی مدیا در تبلیغات تلویزیونی، پادکست یا شبکههای اجتماعی که در قالب نقد و بررسی یک محصول یا خدمات را معرفی میکنند، می توانید به اهداف خود برسید.
رپورتاژ آگهی آنلاین چیست؟
رپورتاژ آنلاین اشتراک زیادی با رپورتاژ آفلاین دارد؛ برای مثال رپورتاژ آنلاین اغلب در یک رسانه معتبر منتشر میشود مانند سایتهای خبری، مجلهای و... که می تواند مانند ریپورتاژ آفلاین حالت تبلیغاتی داشته باشد.
اما به طور کلی تفاوت میان این دو نوع ریپورتاژ، مربوط به اعتبار و بک لینک آنها است چرا که از رپورتاژ آنلاین علاوه بر تبلیغات، برای بهینه سازی و سئو سایت و بک لینک استفاده می شود.
از آنجایی که بک لینک گرفتن یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای الگوریتم های گوگل می باشد، یکی از تأثیرگذارترین کارهایی که میتوانید برای افزایش قدرت سایت خود در گوگل انجام دهید، گرفتن بک لینک با استفاده از رپورتاژ آگهی آنلاین است.
خرید رپورتاژ چقدر روی سئو سایت شما تاثیر دارد؟
شما زمانی که رپورتاژ خود را در کانالهای توزیع محتوا و به ویژه سایتهای پرمخاطب منتشر میکنید، این سایتها به شما لینک فالو میدهند و وضعیت سئوی سایت شما خیلی بهتر خواهد شد.
اما نکته ای که در این قسمت حائز اهمیت است این است که نه رپورتاژ و نه هیچ کدام از "راهکارهای سئو" یک شبه روی سئو سایت شما تاثیر نمی گذارد و نیاز به گذر زمان دارد. در هر حال خرید رپورتاژ آگهی برای بهینه کردن سئو سایت بسیار مهم است چرا که دریافت بک لینک خارجی یکی از استراتژیهای سئو off page است.
با استفاده از رپورتاژ آگهی در یک وب سایت معتبر و قدرتمند، اعتبار بالایی به سایت شما منتقل می شود. اصطلاحا شما از سایتهایی با Domain Authority بالا لینک های ارزشمند گرفتید.
بررسی مزایای رپورتاژ آگهی
تا این قسمت فکر می کنم که از اهمیت رپورتاژ آگهی به اندازه کافی مطلع شدید؛ اما باز هم در ادامه به مهمترین مزایا این نوع تبلیغات اشاره می کنیم:
- رپورتاژ آگهی نسبت به بقیه روشهای تبلیغاتی هزینه مناسب تری دارد.
- احتمال دیده شدن تبلیغات توسط این روش با تعداد زیادی از بازدیدکنندگان وجود دارد.
- باعث برندسازی کسب و کار میشود.
- در صورت انتشار رپورتاژ آگهی در سایتهای پر مخاطب و هم موضوع میتوان ترافیک بالایی به سمت سایت روانه کرد.
- امکان بهبود رتبه سئو صفحات وب سایت با استفاده از این روش تبلیغاتی وجود دارد.
هنگام تهیه رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کرد؟
قبل از انتخاب کانالهای توزیع محتوا برای انتشار رپورتاژ، بهتر است به مرحله آمادهسازی و تدوین رپورتاژ اهمیت بیشتری دهید و در هنگام آماده سازی آن به نکات زیر توجه کنید:
هر نوع متنی، ساختار مشخص دارد که با رعایت ساختار می توان بهترین نوع رپورتاژ را تنظیم کرد. رپورتاژ آگهی که از کال تو اکشن (CTA) بهره مند است، بسیار می تواند تاثیرگذار باشد.
به صورت مستقیم تبلیغات نکنید و متن خود را به صورت مقاله یا خبر منتشر کنید. این مدل از ریپورتاژ آگهی بازخورد بیشتری دارد و طبیعی تر به نظر می رسد.
تمام ارزش یک رپورتاژ آگهی خوب، در تدوین و یونیک بودن متن ان است؛ حال اگر از متون کپی شده استفاده کنید هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت.
اگر می خواهید رپورتاژ آگهی سودمندی داشته باشید، حتما از کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی فرعی بهترین استفاده را داشته باشید تا مخاطب بسیار سریع متوجه موضوع شود.
در طول رپورتاژ، بعد از بیان مشکلات حتما موضوعاتی را مطرح کنید که جنبه ارزش آفرینی و کاربردی بودن را داشته باشد و از سوی دیگر مخاطب را به گونه ای کنجکاو کند تا کاربر به صورت کامل جذب کسب و کار شود.
تیترهای جذاب از قدرت بالایی برخوردارند و مخاطب را به باز کردن لینک رپورتاژ و خواندن تمام آن ترغیب می کنند اگر واقعا جذاب باشند! نوشتن تیتر حرفهای و جذاب کار سادهای نیست و قطعا به همکاری یک متخصص نیاز دارد.
رپورتاژ آگهی مانند یک مقاله یا خبر به المانهای تصویری و عکسهای جذاب و مرتبط با موضوع رپورتاژ، نیاز دارد. بنابراین می توانید با استفاده از تصویرهای با کیفیت و صحیح، ترافیک بیشتری به سایت خود جذب کنید.
در تهیه رپورتاژ آگهی باید در نظر داشت که همیشه متون طولانی و کامل کافی نیست و ممکن است مخاطب اصلا نیاز به خواندن آن حجم از اطلاعات را نداشته باشد. بهتر است در رپورتاژ آگهی مخاطب را سریع به خواسته اش برسانید و در عین حال کوتاه و مفید بنویسید.
چگونه باید یک رپورتاژ آگهی صحیح نوشت؟
برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی جذاب و درست علاوه بر موارد گفته شده بهتر است موارد زیر را هم در نظر داشته باشید.
- جملاتی را انتخاب کنید که در عین تخصصی بودن، بتواند مفاهیم را به صورت ساده و روان به مخاطب انتقال دهد و کاربر در هنگام خواندن درگیر پیچیدگی نشود.
- در هنگام تنظیم ساختار و نوشتار، لحن و ادبیات درست به کار ببرید چرا که احترام به مخاطب را نشان می دهد و حس بهتری در مخاطب ایجاد می کند.
- کیفیت بالای محتوای متنی می تواند کاربران بسیاری را جذب کند چرا که کامل بودن یک صفحه از وب سایت باعث عدم پرش مخاطب و کاربر به صفحات دیگر می شود.
- شناسایی صحیح مخاطبان از دیگر مواردی است که در هنگام نوشتن یک رپورتاژ آگهی باید در نظر داشته باشید. به هر میزان مخاطب خود را بهتر بشناسید، بهتر می توانید او را به هدف خود نزدیک کنید.
- انتخاب موضوع جذاب و بهروز می تواند کاربران بسیاری را جذب کند. از نوشتن موضوعات تکراری پرهیز کنید و یا حداکثر خلاقیت لازم را به کار ببرید.
- نتیجه گیری و کال تو اکشن صحیح در رپورتاژ می تواند جذب بالایی داشته باشد که بهتر است در قسمت های مناسب از این روش نیز استفاده کنید.
- رعایت اصول نگارشی و درستنویسی می تواند ظاهر محتوای شما را تغییر داده و جلوه مرتبی به سایت شما دهد.
نظر گوگل در مورد استفاده از رپورتاژ آگهی برای افزایش رتبه سایت
انتشار اطلاعات گمراه کننده جزو خط قرمزهای گوگل بوده و از آنجایی که برخی رپورتاژهای آگهی می خواهند به صورت نامحسوس تبلیغات انجام دهند، میتواند برای کاربران این موضوع گمراه کننده باشد.
به همین دلیل اگر گوگل متوجه این روش شود، هم سایت منتشر کننده و هم سایت آگهی دهنده را جریمه میکند. به همین دلیل اگر قصد استفاده از رپورتاژ آگهی دارید، باید مخاطب در نگاه اول متوجه این موضوع شود و حس گمراه شدن نداشته باشد.
از طرفی می توانید لینکهای مقاله را Nofollow کنید تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی سایت شما نگذارد. در غیر این صورت انگار که سایت شما برای کسب رتبه بهتر اقدام به خرید لینک کرده است که به مراتب مورد قبول گوگل نیست.
نکات مهم در انتخاب رسانه برای انتشار رپورتاژ
-
قبل از انتشار رپورتاژ خود در رسانهای، حتما میزان ماندگاری رپورتاژ در رسانه را بررسی کنید. برخی از رسانهها به صورت دائمی رپورتاژ را منتشر میکنند، اما برخی دیگر بعد از مدتی محتوای شما را حذف میکنند که باعث از بین رفتن بک لینک های دریافت شده میشود.
-
ارتباط و نزدیکی محتوای رسانه با محتوای وب سایت شما، یکی دیگر از مواردی است که در هنگام انتشار رپورتاژ در رسانه ای باید به آن توجه کنید. برای کسب اطمینان رسانه را به خوبی بررسی کنید و چنانچه دستهبندی محتوایی مرتبط با سایت شما نداشت، رپورتاژ آگهی خود را منتشر نکنید.
-
نه تنها گوگل بلکه کاربران نیز برای سایت هایی که کیفیت محتوای بالایی دارند، ارزش قائل هستند. چنانچه قصد انتشار رپورتاژی را در رسانه ای دارید حتما از کیفیت محتوای آن اطمینان لازم را کسب نمایید.
-
یکی دیگر از فاکتورهای مهم قبل از انتخاب رسانه انتشار رپورتاژ، کیفیت دامنه یا دامین اتوریتی است. دامین اتوریتی هر چه به عدد 100 نزدیکتر باشد، وب سایت مورد نظر قابلیت بالاتری برای انتشار رپورتاژ دارد.
-
در هنگام بررسی اسپم اسکور و یا میزان اسپم بودن یک سایت، نباید با عدد بالایی برخورد کنید و اگر این موضوع را مشاهده کردید، هرگز آن را به عنوان رسانه برای انتشار رپورتاژ انتخاب نکنید.
-
اعتبار سئو رسانه و جایگاه آن در میان نتایج گوگل از دیگر مواردی است که در هنگام انتخاب یک رسانه منتشر کننده رپورتاژ آگهی باید به آن توجه کنید. هرچه رسانه انتخابی شما از نظر سئو رتبه بهتری داشته باشد، شایستگی بالاتری نیز برای انتخاب شدن جهت انتشار رپورتاژ شما دارد.
-
شما با هدف گرفتن بک لینک های موثر، اقدام به انتشار رپورتاژ در رسانههای مختلف میکنید؛ بنابراین به تعداد لینک های مجاز رسانه انتخابی توجه کنید که حتما 2 الی 3 لینک به شما اختصاص دهد.
-
شما به لینک هایی نیاز دارید که اعتبار بالایی به سایت شما بدهند بنابراین به نوع لینکهای سایت های منتشر کننده توجه لازم را داشته باشید.
-
چنانچه مخاطبان رسانه منتشر کننده رپورتاژ، هیچ تناسبی با موضوع رپورتاژ شما ندارند، این رسانه را انتخاب نکنید. مخاطبان رسانه برای افزایش رتبه شما در نتایج بسیار مهم هستند.
-
این مورد غیر فنی اما بسیار مهم است چرا که برخی از رسانههای خبری که عمر دامنه و سابقه فعالیتی طولانی دارند معمولا هزینههای بسیار بالایی برای انتشار رپورتاژ دریافت میکنند. اما بهتر است بدانید همیشه هزینه بسیار بالا، موفقیت رپورتاژ شما را تضمین نمی کند.
قیمت رپورتاژ آگهی چقدر است؟
هر سایتی برای نمایش رپورتاژ شما هزینه ای دریافت می کند که این هزینه با توجه به قابلیت ها و ویژگی هایی که رسانه منتشر کننده در اختیار رپورتاژ شما قرار می دهد، متفاوت است. هر وبسایتی بنا بر قوانین داخلی خود، قیمتی پیشنهادی برای انتشار رپورتاژ آگهی در نظر میگیرد. افراد معمولا قدرت دامنه (Domain Authority) و قدرت صفحه (Page Authority) وبسایتهای منتشر کننده رپورتاژ را با هم مقایسه میکنند تا سایت مناسب را برای نمایش انتخاب کنند. تعرفه رپورتاژ در سایتهای ایرانی از 500 هزار تومان تا 5 میلیون تومان متفاوت است.