اگر قصد شما از طراحی سایت معرفی خدمات و محصولاتتان است، باید بدانید طراحی سایت تازه شروع راه است و برای ادامه این راه و رسیدن به هدفتان باید از خدمات سئو سایت استفاده نمایید. در ادامه قصد داریم شما را با این پروسه و مفاهیم آن بیشتر آشنا سازیم.
سئو (SEO) چیست؟
سئو یا SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که معنای این عبارت، بهینهسازی موتورهای جستجو میباشد. سئو در واقع در حالت کلی به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که در هنگام طراحی سایت، نوشتن محتوا و لینکسازی خارجی در سایت انجام میدهیم تا رتبه بهتر و بالاتری در نتایج گوگل بدست آوریم. هرچه جایگاه سایت در نتایج جستجوی گوگل بالاتر باشد، مخاطبین بیشتری را به خود جذب کرده و سایت بازدید بیشتری خواهد داشت.
این تعریف برای کلمه SEO، یک تعریف کلی و قدیمیتر است. با توجه به میزان آپدیتها و پیشرفتهایی که در زمینه سئو انجام شده است، تعریف آن نیز بروز شده است. امروزه سئو را "بهینهسازی تجربه کاربردی در هنگام جستجو" تعریف مینمایند که به اهمیت ویژه رضایت کاربر از نتایج موجود در گوگل اشاره دارد.
چرا سئو سایت اهمیت دارد؟
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و به همراه آن افزایش جستجوی افراد در تمام انواع موتورهای جستجو از جمله گوگل، اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد برای بدست آوردن پاسخ سوالات، یافتن خدمات مورد نیاز و یا یافتن مکانهای مورد نظر تبدیل شده است. تمامی افراد به اینترنت و موتورهای جستجو، در مقایسه با روشهای سنتی تبلیغات، اعتماد بیشتر و بالاتری دارند. اینجاست که شما به اهمیت بالا بردن جایگاه سایت در نتایج گوگل و اهمیت و تاثیر سئو سایت بر این موضوع پی خواهید برد.
برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق، تنها داشتن یک سایت با طراحی و ظاهری زیبا کافی نیست! برای بدست آوردن نتایج اول جستجو در گوگل (و یا سایر موتورهای جستجو) باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. این فاکتورها شامل موارد زیر هستند:
- طراحی و ظاهر زیبای سایت: این مورد یک فاکتور لازم است اما کافی نیست! ظاهر و طراحی زیبا برای سایت، میتواند برای گوگل اهمیت بالایی داشته باشد و مخاطب را به سایت شما جذب کند، اما در صورتی که فاکتورهای دیگر رعایت نشده باشند، به سرعت توجه و علاقه گوگل و مخاطب را از دست خواهید داد.
- کیفیت محتوا: پس از انتخاب یک طراحی زیبا برای وبسایت خود، باید داشتن یک محتوای تصویری و متنی با کیفیت و متناسب با نیاز مخاطب را در اولویت کار خود قرار دهید. اگر محتوای شما با الگوریتمهای گوگل مطابقت داشته و مورد پسند این موتور جستجو قرار گیرد، در صورتی که محتوای سایت شما به مخاطب ارائه شده و مورد پسند ایشان قرار گیرد، گوگل نیز این محتوا را به عنوان یک محتوای ارزشمند شناخته و جایگاه آن را بهبود میبخشد.
- تجربه کاربری مناسب: این فاکتور یکی از مهمترین فاکتورها از نظر گوگل و دیگر موتورهای جستجو به شمار میرود. اصلیترین نکته از نظر گوگل این است که مخاطب در سایت شما، یک تجربه عالی بدست آورده و به هدفی که برای آن به سایت شما مراجعه کرده است، به سرعت و به راحتی دسترسی پیدا کند. تجربه کاربری میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند کیفیت محتوا، میزان خوانایی و دسترسی به محتوا، سرعت نمایش دادن صفحه سایت در گوگل، میزان اعتبار سایت و … قرار گیرد. هرچه تجربه کاربری سایت شما بهتر و مناسبتر باشد، از رقبای خود چندین قدم جلوتر قرار داشته و بازدید سایت و فروش شما افزایش پیدا میکند.
انواع سئو سایت
روشهای مختلفی برای بهینهسازی سایت وجود دارد به طور کلی سئو سایت یک فرآیند بسیار پیچیده و زمانبر است و مانند یک مسابقه با رقبای بسیار زیاد میباشد که رمز موفقیت در آن، استمرار داشتن، صبر کردن و مطابق نظر گوگل و مخاطب عمل کردن است!
روشها و تکنیکهای فراوانی برای بهینهسازی سایت یا همان سئو سایت وجود دارد، اما باید این را در نظر داشته باشید که ممکن است تمامی این روشها نتایج مثبتی در پی نداشته و یا نتیجه عکس داشته باشند. به همین دلیل برای بهینهسازی سایت خود برای موتورهای جستجو، بهتر است از روشهایی استفاده کنید که مورد پسند گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) و مطابق الگوریتمهای گوگل باشد تا شرایط سایت خود را بهبود بخشیده و از رسیدن آسیبهای جدی به وبسایت خود پیشگیری کنید. در حالت کلی 3 نوع سئو یا 3 روش مختلف بهینهسازی سایت وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این روشها میپردازیم.
تکنیک سئو کلاه سفید
اگر تمامی فعالیتهای شما در زمینه سئو سایت مطابق استانداردهای گوگل و مطابق نیاز کاربران است، تبریک میگوییم! شما از تکنیک کلاه سفید استفاده نموده و با داشتن کمی صبر و تحمل، بهترین نتیجه را از زحمات خود دریافت خواهید کرد. سئو کلاه سفید بر پایه سادگی، صبر و صداقت قرار داشته و استفاده از این روش میتواند سایت شما را به نتایج بسیار مثبتی برساند.
تکنیک سئو کلاه سیاه
تکنیک سئو کلاه سیاه کاملا در مقابل تکنیک سئو کلاه سفید قرار دارد! فردی که سئو کلاه سیاه را برای سایت خود به کار میبرد، در واقع از ضعفها و باگهای موتورهای جستجو سوء استفاده کرده و قصد فریب دادن گوگل را دارد. در این روش کمترین توجه و ارزش برای نظر مخاطب و محتوای سایت قائل شده و نتایج این روش به سرعت قابل مشاهده خواهد بود. اما موتور جستجوی گوگل هر روز در حال بهروز و آپدیت شدن است، به همین دلیل به سرعت تکنیکهای کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایتی که از این تکنیک استفاده کرده باشد را به سرعت مجازات خواهد کرد! درست است که سایت شما در مدت زمان کوتاهی به رتبههای بالایی در نتایج جستجو دست پیدا خواهد کرد، اما زمانی که گوگل آن را متوجه شود، میتواند برای سایت شما نتایج بسیار مخربی داشته باشد.
تکنیک سئو کلاه خاکستری
این تکنیک شامل روشهایی میشود که قانونی و مطابق استانداردهای گوگل نیستند، اما میتوان آنها را طور انجام داد که گوگل متوجه غیر قانونی بودن آنها نشود. در واقع سئو کلاه خاکستری نیز مشابه سئو کلاه سیاه است اما میتواند خطرات کمتری داشته باشد. مرز بسیار باریکی میان سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری قرار دارد، به همین دلیل استفاده از این روش یک ریسک بزرگ است و اگر آشنایی کامل با بایدها و نبایدهای گوگل و تجربه کافی در زمینه سئو سایت ندارید، به هیچ عنوان از این روش استفاده نکنید. در صورتی که روشهای شما از مرز سئو کلاه خاکستری عبور کرده و وارد سئو کلاه سیاه شود، گوگل متوجه آن شده و سایت شما حتما مورد تنبیه گوگل قرار خواهد گرفت.
سئو چه بخشهایی دارد؟
سئو یا بهینهسازی سایت را میتوان به 3 بخش کلی دستهبندی کرد. این سه بخش شامل بهینهسازی داخلی (On-Page Seo)، بهینهسازی خارجی (Off-Page Seo) و سئو تکنیکال میباشند. برای آشنایی بیشتر شما با 3 بخش مختلف سئو، هر یک از این بخشها را به شما معرفی خواهیم کرد.
سئو داخلی
سئو داخلی (On-Page Seo) در واقع به معنی بهینهسازی صفحات داخلی سایت مطابق الگوریتمهای گوگل است تا رتبه بالاتری در نتایج جستجو بدست آورده و میزان مراجعه به سایت (اصطلاحا ترافیک سایت) افزایش پیدا کند. با بهینهسازی شرایط داخلی سایت، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و با بررسی محتوای آن، اگر بهینهسازی انجام شده مطابق استانداردهای موتور جستجو باشد، سایت شما به عنوان یک مرجع مفید به مخاطب ارائه میشود. برای سئو داخلی سایت باید تمامی کارهای لازم را مرحله به مرحله انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. این مراحل شامل موارد زیر هستند:
مرحله اول: بهینهسازی URL یا آدرس تمام صفحات سایت
یکی از مهمترین بخشهای صفحات شما که باید بهینهسازی شود، URL یا آدرس صفحات سایت شما است. URL باید تا حد امکان کوتاه، خوانا و مرتبط با موضوع صفحه شما باشد تا تاثیر آن بر سئو سایت بیشتر شود.
مرحله دوم: تحقیق و یافتن کلمات کلیدی مناسب
یکی از کارهایی که میتوان برای بهبود سئو و ارتقای رتبه سایت انجام داد، پیدا کردن هدف مخاطبان خود در اینترنت است. اگر هدف مخاطب از جستجو در گوگل و کلمات پرتکرار مورد نظر آنها را بشناسید، میتوانید محتوای مفیدتر و مناسبتری را در اختیار مخاطب خود قرار دهید.
مرحله سوم: انتخاب و بهینهسازی عنوان سئو یا Meta title
عنوان سئو یا Meta title، اولین چیزی است که در نتایج گوگل توجه مخاطب را به خود جلب میکند. به همین دلیل باید عنوان صفحه شما جذاب و مناسب باشد.
مرحله چهارم: توجه به رعایت نکات ساختاری نوشتن متن
هنگام نوشتن محتوای خود حتما نکات ساختاری متن را رعایت نمایید. عنوان متن خود را با تگ H1، تیترهای اصلی محتوا را با H2 و زیرشاخههای هر تیتر را با H4 ،H3 و … نشان دهید. استفاده از این تگها باعث میشود متن شما نظم و انسجام پیدا کرده و هم توسط گوگل و هم توسط کاربر بهتر خوانده شود.
مرحله پنجم: انتخاب انکر تکست مناسب برای لینکها
لینکی که در داخل متن قرار داده میشود، باید حتما عنوان داشته باشد که به آن انکر تکست گفته میشود. برای بهینهسازی انکر تکست باید این نکات را رعایت نمایید:
- در انکر تکستها از کلمه کلیدی استفاده کنید.
- انکر تکستی که انتخاب میکنید باید با موضوع صفحه لینک شده مرتبط باشد.
- برای انکر تکستها استراتژی داشته باشید.
مرحله ششم: بهینهسازی Meta Description یا توضیحات متا
متا دیسکریپشن یا توضیحات متا در واقع همان متنی است که هنگام نمایش دادن لینک صفحه شما در نتایج جستجوی گوگل، زیر عنوان قرار میگیرد. این متن در واقع توضیحی مختصر درباره صفحه شما است که به مخاطب و گوگل نشان میدهد که قرار است در این متن چه چیزی خوانده شود. تعداد کاراکترهایی که در این بخش میتوانید استفاده کنید 155 تا 165 کاراکتر است که باید متن شما بسیار ساده، راحت و شامل کلمات کلیدی محتوای شما باشد تا هدف محتوا و صفحه مورد نظر را به مخاطب برساند.
مرحله هفتم: توجه به چگالی کلمه یا کلمات کلیدی
بهتر است در صد کلمه اول محتوای خود حتما از کلمات کلیدی هدف استفاده نمایید و در ادامه، کلمات کلیدی را طوری در متن توزیع کنید که هم گوگل منظور و هدف محتوای شما را درک کند و هم با استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، لطمهای به محتوای خود وارد نکنید.
مرحله هشتم: انجام درست لینکسازیهای داخلی
لینکسازی داخلی در سئو به دو دسته تقسیم میشود:
- لینک دادن به مطالب یا محصولات سایت خود: بهتر است در هر مطلب حداقل 2 تا 5 لینک به سایر مطالب و یا محصولات خود داده شود. با این روش کاربر مدت زمان بیشتری در سایت شما سپری کرده و گوگل متوجه میشود که سایت شما برای کاربر مفید است و بازدید سایت شما افزایش پیدا میکند.
- لینک دادن به سایتهای خوب و متناسب با محتوای خود: درست است که لینک دادن به سایتهای رقیب ارزش آن صفحه را بالا میبرد، اما در کنار آن به گوگل این نکته را میرساند که صفحه شما با چنین صفحهی خوبی مرتبط بوده و شاید حتی محتوای شما از رقیبتان بهتر و کاملتر باشد.
مرحله نهم: توجه به تصاویر سایت
یکی از مهمترین نکاتی که در رضایت مخاطب از سایت شما تاثیرگذار است، سرعت باز شدن و لود شدن سایت شما است. اگر سایت شما کند کار کند، مخاطب وقت خود را در سایت شما صرف نخواهد کرد و در کمترین زمان ممکن صفحه را میبندد. این حرکت به گوگل میفهماند که این سایت خوب نیست! یکی از مواردی که بر سرعت سایت تاثیرگذار است حجم عکسها است. برای رفع کندی سرعت سایت، بهتر است حجم عکسهای خود را تا حد امکان و بدون کاهش کیفیت آن کم کنید.
علاوه بر این، برای بهینهسازی تصاویر صفحه باید از نام مناسب و تگ Alt استفاده نمایید. تگ Alt به گوگل موضوع عکس و ارتباط آن با متن را میفهماند.
سئو خارجی (Off-Page Seo)
سئو خارجی در واقع مکمل سئو داخلی است و به تمامی فعالیتهایی گفته میشود که خارج است سایت انجام میدهیم تا رتبه سایت را در نتایج گوگل بهتر کنیم. سئو خارجی از 2 بخش تشکیل شده که با به درستی انجام دادن هر یک از این بخشها میتوانید رنک بهتری در نتایج گوگل دریافت کنید.
مرحله اول: لینکسازی خارجی
لینکسازی خارجی در واقع به این صورت است که سایتها و صفحات دیگر در محتوای خود به سایت شما لینک بدهند. موتورهای جستجو هنگام بررسی محتوای یک صفحه، تمامی لینکهای موجود در آن صفحه را بررسی کرده و وبسایتی که به آن لینک داده شده است را نیز زیر نظر میگیرد. این کار میتواند صفحه یا وبسایت شما را در نظر گوگل ارزشمند جلوه دهد. برای لینکسازی خارجی شما میتوانید هم از تکنیک کلاه سیاه و هم تکنیک کلاه سفید استفاده کنید اما پیشنهاد ما این است که راه درست یعنی تکنیک کلاه سفید را در پیش بگیرید تا سایت شما دچار آسیب و مشکل نشود.
مرحله دوم: حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی
فعالیت داشتن در شبکههای اجتماعی میتواند به شما کمک کند تا لینکسازی قویتری داشته باشید. شبکههای اجتماعی مختلف مانند لینکدین و گوگلپلاس میتوانند گزینههای خوبی برای کسب و کار شما باشند. علاوه بر لینکسازی، این شبکهها در برندسازی و ارزشمند شدن کسب و کار و وبسایت شما تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.
سئو تکنیکال
این بخش از سئو در واقع به بهینهسازی فنی وبسایت اشاره دارد. فعالیتهایی که در سئو تکنیکال انجام میشود، همگی به موتورهای جستجو، کدهای برنامه نویسی سایت، رباتها و … مربوط میشوند. سئو تکنیکال نیز شامل بخشهایی میشود که در ادامه هر یک از آنها را توضیح خواهیم داد.
- بهینهسازی ساختار سایت برای رباتها
- فایل robot.txt
- صفحات با ارور 404
- نداشتن صفحات تکراری (duplicate content)
- سایتمپ
- ریسپانسیو بودن یا هماهنگی سایت با گوشیهای موبایل
- استفاده از کدهای نشانهگذاری اسکیما
- تهیه گواهی SSL
کدام الگوریتمهای گوگل بر روی سئو سایت تاثیر گذارند؟
برای آنکه بتوانید سایتی داشته باشید که هم مورد پسند مخاطب باشد و هم گوگل آن را بپذیرد، باید از تمامی بهروزرسانیها و الگوریتمهای گوگل مطلع باشید. الگوریتمها به شما کمک میکنند تا با هدف، سلیقه و انتظار گوگل از سایت شما آشنا شده و مطابق آن پیش بروید. زمانی که بتوانید دیدگاه گوگل را درک کنید و محتوا و وبسایت خود را مطابق آن پیش ببرید، دیگر نباید نگران تغییرات و آپدیتهای گوگل باشید. برای آشنایی با الگوریتمهای مختلف گوگل، ما در اینجا لیستی از الگوریتمها از سال 2003 تا 2022 را برای شما تهیه کردیم.
- الگوریتم Hilltop (تپه) گوگل
- الگوریتم کافئین گوگل
- الگوریتم پاندا (Panda) گوگل
- الگوریتم پنگوئن (Penguin) گوگل
- الگوریتم فرشنس (Freshness) گوگل
- الگوریتم مرغ مگسخوار (Hummingbird) گوگل
- الگوریتم گورخر (Zebra) گوگل
- الگوریتم دزد دریایی (Pirate) گوگل
- الگوریتم کبوتر (Pigeon) گوگل
- الگوریتم Mobilegeddon گوگل
- الگوریتم Mobile First Index گوگل
- الگوریتم رنک برین (RankBrain) گوگل
- الگوریتم موش کور (Possum) گوگل
- الگوریتم فرد (Fred) گوگل
- الگوریتم برت (Bert) گوگل
- الگوریتم پارافریزینگ (Paraphrasing) گوگل