منظور از طراحی وب سایت B2B چیست؟
تجارت b2b یا Business to Business به معنای تجارت شرکت با شرکت می باشد. طراحی یک وب سایت b2b به فعالیت تجاری بین تجار و فروشندگان عمده یا فروشندگان عمده با خرده فروشان می پردازد. اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی، طراحی وب سایت B2B شناخته شده است که میزان سود دهی آن بسیار زیاد می باشد. تاجران در این زمینه باید از مشتریان خود شناخت کافی به دست بیاورند تا بتوان واسطه ها را از میان برداشت و مشتریان و تولیدکنندگان به طور مستقیم با هم در ارتباط باشند و به سود برسند.
تجارت b2b با کمک تجارت الکترونیک، در خرید و فروش عمده نیز کاربرد داشته و این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا کالای خود را در آن برای عرضه به مشتری بدون واسطه قرار دهند. طراحی سایت های B2B باید به گونهای باشد که تمامی تولیدکنندگان و شرکتهای تولید کالا یا فروشنده محصولات، بتوانند با مراجعه به سایت به راحتی کالا و محصولات خود را معرفی و تبلیغ نمایند. همچنین فروشندگان یا شرکتهای واسط نیز با مراجعه به این سایتها بتوانند از محصولات تولید شده به راحتی بازدید نمایند. در واقع برای یک تجارت سالم و اقتصادی می توان از بستر B2B بین تولیدکنندگان و فروشندگان استفاده کرد.
مزایای طراحی سایت B2B
معمولا در این مدل از سایتها یک یا چند شرکت با یکدیگر مشارکت میکنند و از این طریق مخاطبان بسیاری را جذب کرده و به یک سایت پردرآمد دست پیدا می کنند. طراحی سایت B2B دارای مزایای گسترده ای می باشد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:
- خرید و فروش بی واسطه
- معاملات آسان و پرسود
- سهولت در یافتن شرکتهای مورد نیاز
- قابلیت اعمال فیلتر و دسته بندی محصول
- تعریف بخشهایی به منظور تبلیغات
- اعلام اخبار، تاریخ نمایشگاهها، مقالات و ...
- اعلام قیمتهای روز
چه عواملی باید در طراحی سایت B2B رعایت شوند؟
- در طراحی سایت های B2B باید یک برنامهای مشخص و کارآمد مشخص کرد؛ حتما باید اهداف شما کاملا دقیق بیان شود تا مخاطب به اشتباه نیفتد و بتواند به راحتی تصمیم گیری کند.
- طراحی سایتهای B2B به صورت اختصاصی انجام می شود و شما نباید از سیستمهای آماده در طراحی سایت B2B استفاده کنید؛ چرا که بسترهای آماده امکان مانور بیشتر و ایجاد بخش های جدید را به صاحبان بیزینس نمی دهند.
- برای سئو سایت خود برنامه داشته باشید و از آن غافل نشوید چرا که برای تکامل و شناخته شدن بیشتر به پیاده سازی صحیح این بخش بسیار نیاز خواهید داشت.
- برای گرافیک وب سایت B2B اهمیت ویژهای قائل باشید چرا که داشتن یک ظاهر بسیاری حرفه ای به افزایش اعتبار کسب و کار شما کمک بسیاری می کند.
- طراحی زیبا و ساده و به دور از هر گونه پیچیدگی و شلوغی می تواند شما را در رقابت با سایر رقبا پیروز گرداند.
- برنامه محتوایی قوی و کپی نکردن از سایت های دیگر باعث پیشرفت بسیار وب سایت شما خواهد شد.
- رعایت نظم و اصول طراحی در سایت از دیگر عواملی است که برای حرفه ای تر واقع شدن باید آن را رعایت کنید.
- انتخاب فونت مناسب و خوانا برای سایت از دیگر ویژگی هایی است که باید آن را رعایت کنید.
ویژگی های وب سایت B2B
مهمترین اصلی که یک وب سایت b2b را به موفقیت می رساند، طراحی و پیاده سازی حرفه ای و اصولی می باشد. در طراحی سایت B2B تمام موارد مورد نیاز یک تجارت B2B باید رعایت شود و برای هر نیاز یک فیلد مشخص و قابل درک برای تمامی کاربران در نظر گرفته شود. تمامی موارد درخواست های خرید و فروش، کاتالوگ ها، محصولات و شرکت ها بر حسب نیاز قابل اضافه کردن و ایجاد می باشند. در صورتی که وب سایت های B2B دارای پتانسیل بیشتر برای فعالیت باشند، بهتر پیشرفت می کنند و کاربران استقبال بیشتری از آنها می کنند.
اهمیت سئو در وب سایت B2B
نکته مهمی که در طراحی سایت b2b باید به آن توجه کرد، رعایت اصول بهینه سازی و سئو سایت برای موتورهای جستجو می باشد چرا که برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب باید این وب سایت ها بهتر و سریع تر به کاربران معرفی شوند. از آنجایی که بیش از هزاران مجموعه به شکل مستقیم یا به طور وابسته فعالیت دارند، تعداد صفحات سایت های b2b بسیار زیاد می باشد بنابراین یک سایت با چنین ماهیتی، صفحات بسیار زیادی را در نتایج موتور جستجو به خود اختصاص می دهد و باید توجه ویژه ای به مبحث سئو خود داشته باشند.
در همین راستا شرکت پلن سایت با داشتن دانش و استراتژی تخصصی خود علاوه بر طراحی اختصاصی سایت b2b برای شرکت های تجاری، این امکان را نیز به مشتریان می دهد تا با بهینه سازی، سبب ارتقای رتبه سایت در گوگل و افزایش ترافیک سایت مورد نظر شود.
هزینه توسعه وب سایت B2B
هزینه طراحی سایت b2b نسبت به سایر سایت ها مقداری بیشتر است؛ چرا که این سایت ها دارای 3 بخش پنل مدیریت، پنل مدیریت اعضا بنگاه اقتصادی و پنل کاربران متقاضی می باشند و بخش عمده هزینه ساخت سایت های b2b صرف نیروی انسانی برای درج محتوا و کنترل محتوای اعضا می شود. همچنین هزینه بازاریابی به منظور افزایش تعداد مجموعه های تجاری و تبلیغاتی و کسب سود بیشتر نیز اضافه می شود.