صفر تا صد شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد

تاریخ ویرایش مطلب 1403/04/06
صفر تا صد شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد

اینماد یک نشان در بستر اینترنت است که به شکل لوگو در وب سایت های فروشگاهی و اینترنتی قرار می‌گیرد و توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا) صادر می‌شود. برای دریافت این نماد نیاز به برخی شرایط و مدارک می باشد که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

اینماد چیست؟

اینماد یک نمادی به صورت لوگو در وب سایت های فروشگاه اینترنتی می باشد که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک (مرکز تتا) صادر شده و با هدف کمک به ایجاد اعتماد سازی بین مشتریان و فروشندگان ایجاد شده است. طبق مصوبه اخیر بانک مرکزی درباره اجباری شدن اینماد برای دریافت درگاه پرداخت، مرکز تتا برای حل این مشکل از اینماد بدون ستاره رونمایی کرده که بر این اساس، حدود 10 دقیقه ای می توانید این لوگو را دریافت کنید.

انواع اینماد

اینماد به ۴ دسته زیر تقسیم می‌شود:

  1. اینماد بدون ستاره
  2. اینماد یک ستاره
  3. اینماد دو ستاره
  4. اینماد سه تا پنج ستاره

هرکدام از این نمادها برای دسته خاصی از کسب و کار ها طراحی شده است که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم.

نماد اعتماد (اینماد) بدون ستاره

اگر تعداد تراکنش‌های شما در کسب و کارتان کمتر از 100 عدد در ماه است و مبلغ آن بیشتر از 100 میلیون تومان نمی‌شود، می‌توانید برای دریافت نماد اعتماد بدون ستاره اقدام کنید. صدور نماد اعتماد بدون ستاره کمتر از 10 دقیقه برای کسب و کارهای خرد و نوپا زمان می برد.

نماد اعتماد (اینماد) یک ستاره

در صورت افزایش مبلغ تراکنش ها در کسب و کار کوچک خود به بیش از 100 میلیون تومان، باید برای دریافت نماد اعتماد یک ستاره اقدام کنید. بیشتر کسب و کارهای اینترنتی نماد اعتماد یک ستاره دارند و برای فعالیت فعالیت های کوچک کافی است.

نماد اعتماد (اینماد) دو ستاره

در صورتی که سایت فروشگاهی و کاری شما گواهینامه SSL معتبر داشته باشد، می‌توانید برای دریافت نماد اعتماد دو ستاره درخواست دهید. معمولا کسب و کارهای بزرگ و کوچک از این نماد اعتماد استفاده می کنند.

نماد اعتماد (اینماد) سه تا پنج ستاره

برای دریافت نماد اعتماد سه تا پنج ستاره باید در طرح رتبه بندی کسب و کارها شرکت کنید؛ در این طرح به فروشگاه‌های اینترنتی بر اساس میزان پاسخگویی و رسیدگی به شکایات، وضعیت مالی، داشتن پرونده مالیاتی، میزان تخصص و تحصیلات هیئت مدیره و موارد دیگر نماد اعتماد سه تا پنج ستاره داده می‌شود.
کسب و کارهای بزرگ و پیشرفته از این نماد استفاده می کنند.

شرایط دریافت نماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

برای دریافت اینماد نیاز به داشتن برخی شرایط می باشد که در ادامه به آن اشاره شده است:

  1. صحت سنجی آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب و کار اینترنتی
  2. ارزیابی فهرست الزامات اینماد
  3. موافقت با تعهد نامه الکترونیکی
  4. استعلام صلاحیت فردی از پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا
  5. سن حداقل 18 سال
  6. داشتن کارت پایان خدمت، معافیت پزشکی یا معافیت تحصیلی برای آقایان
  7. مدارک مورد نیاز برای دریافت اینماد برای اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی و اشخاص دولتی

مدارک مورد نیاز جهت دریافت اینماد برای اشخاص حقیقی

  • تصویر پروانه کسب یا مجوز فعالیت
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی
  • تصویر کارت پایان خدمت، معافیت دائم یا معافیت تحصیلی برای آقایان

مدارک مورد نیاز جهت دریافت اینماد برای اشخاص حقوقی

  • اسکن تصویر آگهی روزنامه رسمی
  • اسکن تصویر اصل اساسنامه
  • آخرین تغییرات آدرس
  • آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
  • آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت
  •  تصویر پروانه کسب یا مجوز فعالیت (در صورت نیاز)

مراحل گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی به‌صورت گام به گام

در ادامه به مراحل تکمیلی فرآیند دریافت اینماد پرداخته شده است.

1. ثبت‌نام در سایت پنجره واحد تجارت الکترونیکی

ابتدا باید در این سایت به نشانی https://ecsw.ir ثبت نام کنید و بر روی دکمه ورود کلیک نمایید.

مرحله ورود

در صفحه جدید بر روی دکمه ثبت‌نام کلیک کنید.

دکمه ثبت نام

حالا باید مشخصات اولیه خود شامل شماره تلفن همراه، کد ملی، رمز عبور و کد احرازی که برایتان پیامک می‌شود را وارد کنید. سیم‌کارت باید به نام صاحب کد ملی باشد تا با خطا مواجه نشوید.

تکمیل فرم

بعد از نهایی شدن ثبت‌نام دوباره به صفحه ورود باز گردید و با شماره تلفن همراه و رمز عبوری که هنگام ثبت‌نام انتخاب کرده‌اید، وارد پنل شوید.

ورود به پنل

بعد از ورود دوباره به صفحه اصلی سایت پنجره واحد تجارت الکترونیکی باز می‌گردید که نقش شما در پنل به عنوان شخصیت حقیقی یا حقوقی نشان داده می‌شود.
حال برای شروع مرحله تکمیل اطلاعات و احراز هویت بر روی دکمه ورود کلیک کنید.

تکمیل فرایند

2. تکمیل اطلاعات و احراز هویت

بعد از ورود به پنل کاربری با صفحه زیر مواجه می شوید که برای شروع فرایند احراز هویت، روی گزینه عملیات پایه در بالای سمت راست صفحه کلیک کنید.

تکمیل اطلاعات

حال باید گزینه مدیریت کسب‌وکار را انتخاب کنید.

مدیریت کسب و کار

در صفحه جدید بر روی دکمه کسب و کار جدید کلیک کنید و اطلاعات لازم را تکمیل نمایید.

کسب و کار جدید

فرم زیر را با دقت پر کنید و سپس روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید.

ادامه

3. افزودن کسب و کار

بعد از تکمیل اطلاعات هویتی، نوبت به مرحله اصلی یعنی افزودن کسب‌وکار می‌رسد که در صفحه جدید ابتدا نوع اینماد مورد نظر انتخاب شده و سپس روی دکمه ثبت کلیک کنید.

افزودن کسب و کار

آدرس دامنه سایت خود را وارد کنید و سپس روی دکمه (ثبت) کلیک نمایید.

وارد کردن آدرس دامنه

حال باید نام فارسی و نام لاتین کسب و کار خود را وارد کرده و در پایان با کلیک‌کردن دکمه ثبت و مرحله بعد پروسه تاییدیه فنی را آغاز کنید.

شروع پروسه تایید فنی

4. تاییدیه فنی

در این مرحله لازم است به اینماد دسترسی‌های فنی لازم را برای بررسی سایت و کسب و کارتان بدهید. از بین روش‌های زیر یکی را انتخاب کرده و بعد از انجام آن روی دکمه مرحله بعد کلیک کنید.

تاییدیه فنی

5. قانونمندی کسب و کار

در این مرحله باید نوع فروش و دسته شغلی کسب و کار را از گزینه‌های زیر انتخاب کرد:

  • فروش مستقیم
  • فروش غیر مستقیم
  • فروش مستقیم و غیر مستقیم

بعد از انتخاب به ترتیب روی دکمه‌های ثبت، ثبت نهایی و مرحله بعد باید کلیک کنید.
قانون کسب و کار

6. اطلاعات تماس

در این مرحله اطلاعات تماس را در فرم های زیر وارد نمایید.

اطلاعات تماس

7. موافقت با تعهدنامه

در این مرحله فقط لازم است تعهدنامه را بخوانید و با آن موافقت کنید.

تعهدنامه

8. پرداخت تعرفه اینماد

برای پرداخت هزینه اینماد ابتدا روی دکمه پرداخت کلیک کنید و بعد دکمه ثبت نهایی را بزنید.

پرداخت تعرفه اینماد

9. دسترسی‌ها و امکانات

اینماد برای کسب و کار شما صادر شد. در این مرحله کافیست اسکریپت لوگوی اینماد را کپی کرده و در سایت‌تان قرار دهید.

اتمام مراحل اینماد

چک فهرست اینماد برای تایید توسط ارزیاب

  1. الزامات عمومی وب سایت کسب و کارهای اینترنتی
  2. قانونمندی کسب و کار های اینترنتی
  3. پیش بینی زبان فارسی در تمامی صفحات
  4. عدم استفاده از pop up
  5.  تطابق اطلاعات صاحب امتیاز نماد با اطلاعات مندرج در سایت
  6. درج آدرس پستی در بخش تماس با ما وب سایت
  7. درج تلفن تماس در بخش تماس با ما وب سایت کسب و کار
  8. درج اطلاعات صاحب امتیاز نماد و توضیحات کامل و شفاف درباره خدمت و کالایی که در سایت ارائه می‌شود.
  9. درج قوانین و مقررات سایت
  10. درج لینک ثبت شکایات در سایت
  11. مالکیت دامنه
  12. امکان ثبت سفارش به صورت آنلاین در وب سایت
  13. درج قیمت کالا و خدمات در وب سایت
  14. تولید پیش‌فاکتور یا نمایش سبد خرید

به‌غیر از موارد گفته شده، باید سن صاحب کسب و کار حداقل 18 سال تمام باشد و صلاحیت وی توسط پلیس اماکن عمومی ناجا تایید شود.

نیاز به مشاوره دارید؟ x

کرج، چهارراه طالقانی

اینستاگرام پلن سایت